Nytt mållöst kryss hemma

Årets fotboll för alla-match blev en ganska kall tillställning både vädermässigt och på plan. De tappra som hade tagit sig till Myresjöhus Arena i regnet fick se en chansfattig tillställning som inte förvånande slutade 0-0 och Christian Järdler sammanfattade matchen resolut:
"Det här är inte bra nog, det är vi nog alla överens om. Vi kan gömma oss bakom att vi inte sätter dit chanserna, men jag kan inte tycka att vi gör en tillräckligt bra fotbollsmatch oavsett det."

ÖSTERS IF - GEFLE IF 0-0

Publik: 2179

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Ljungberg - Helg
Joao Pedro - Kapcevic

70' Silka (Ljungberg)
75' Johanneson (Johansson)
Mer statistik på förbundets matchsida

Järdler tycker:

Det är jäkligt lätt att sitta efteråt och säga att 'vi borde gjort mål på den chansen och den chansen', men nu gör vi inte det och då är det mitt jobb att hitta vägarna framåt.

Vi behöver göra mer, alla spelare behöver göra mer och vi som lag behöver göra mer för det här är en match som vi ska vinna, med all respekt till Gefle som är bättre än oss en period.

Där ligger ett stort problem hos oss, vi har väldigt svårt att komma ihåg varför vi är bra. För vi är jäkligt bra i början av andra halvlek efter att vi fått samla oss i paus.

Vi är besvikna över vår prestation och över resultatet, det här är inte en prestation som jag är nöjd med."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en riktigt avvaktande inledning från båda lag skapade Öster i nionde minuten så en riktigt hyfsad chans. Calle Johansson tog in bollen från höger och spelade Joao Pedro, som lade bollen vidare ut till en öppen Simon Helg. Denne försökte placera in bollen till vänster om Gefles målvakt Strömberg, som dessvärre fick ut foten och kunde parera ut till hörna.

Efter hörnan hamnade bollen hos Oliver Silverholt, som med sitt låga skott vid högra stolpen tvingade fram en ny hörna. Denna blev mindre bra men mynnade så småningom ut i en fin insats från Pedro när han tog sig in längs kortlinjen men avslutet (eller om det var ett lågt hårt inlägg) fastnade hos Strömberg.

Dryga kvarten in i matchen kom så gästernas första farlighet när Lantto tog sig in i straffområdet och kom fri med Robin Malmkvist som fick göra en riktigt fin räddning - men tyvärr inte tillgodoräkna sig den i statistiken då Lantto blev retroaktivt avblåst för att han tog med sig bollen med armen.

Åtta minuter senare var Öster nära när Kapcevic nickade ner ett inlägg mot bortre stolpen där Pedro kom rusande, men en försvarare kunde precis peta ut bollen över kortlinjen innan brassen fick dit foten.

Med undantag för en bra situation halvtimmen in i matchen, då Johansson frispelade Kapcevic men Strömberg stod för en jätteräddning, hände dock sedan inget mer direkt notabelt före paus.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog Öster ett distinkt tag om spelet men producerade inte några jättelägen. I 48e minuten fick man frispark i bra läge efter att Joao Pedro blivit både tufft sliten i tröjan och rejält kapad. Frisparken ledde via en lyftning mot Fredrik Lundgren vidare till en hörna, där Kapcevic inte kunde hålla nickavslutet på mål.

Fem minuter senare samarbetade Joao Pedro och Kapcevic snyggt, men den sistnämnde fick bollen lite för långt från sig och en försvarar kunde dunka ut bollen över kortlinjen. Strax därefter stod Pedro för en bra låg boll in mot Kapcevic, vars avslut såg ut att täckas av Florén men gästerna fick likafullt insparken med sig.

Några minuter senare testade Stefan Karlsson med ett tungt skott från 20 meter som Strömberg fick jobba för att trycka ut till hörna.

Sedan tappade Öster över initiativet till bortalaget, som tilläts ha mycket boll runt Östers straffområde men utan att skapa några riktigt farliga chanser.

Med elva minuter kvar av ordinarie tid blev det irriterat på Myran när inbytte David Johannesson var på väg genom och en Geflespelare valde att lyfta hem bollen till målvakten, som tog emot den med händerna och nog borde fått en indirekt frispark mot sig men domaren lät spelet gå.

Något han även gjorde sju minuter senare när Joao Pedro efter att ha jobbat stenhårt och vunnit tillbaka boll högt tog sig in i straffområdet och föll efter att till synes fått en smäll över foten så att bollen rann ut över kortlinjen.