Nyttig lektion mot seriekonkurrenten

Efter ett flertal matcher med bra insatser stötte Öster på patrull mot seriekollegan Landskrona. Skåningarna var mer samspelta och skapade betydligt fler chanser totalt sett under matchen, och segern var odiskutabelt rättvis.

ÖSTERS IF - LANDSKRONA BOIS 0-2 (0-1)

0-1 44' Arsenijevic
0-2 62' Stadler

Publik:Runt 200?

Öster startade med:
Rydén
Björkén - Vasilj - Stenmark - Nurkic
Drott - Shaze
Henningsson - Strömberg - Wihlborg
Söderberg

45    Rajalakso (Wihlborg), E Andersson (Björkén)
        Hafizovic (Söderberg), Sarajlic (Rydén)
73    Birgersson (Strömberg), Hausenkamph (Henningsson)
88    Rehnström (Shaze)

Nye Joel Rajalakso hoppade in i halvtid.
Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Det rådde ingen tvekan om vilket lag som var mest på hugget i torsdagens söderettan-möte på Värendsvallens C-plan. Redan innan minuten passerat hade Landskrona spelat sig fram till sitt första läge, men avslutat strax till vänster om mål. Gästerna fortsatte därefter slinka genom på kanterna, framför allt den högra, och lyfta in mängder av hyfsade inlägg. I sjunde minuten kunde det blivit riktigt farligt om inte Jonathan Drott varit på hugget och satt in en tuff brytning på en fri BoISare.

Sådär fortsatte det i ytterligare tjugo minuter innan Öster fick igång sitt spel och började hota. I 26e minuten var Henningsson på väg runt på högerkanten men blev nedsparkad och den följande frisparken gav ingen utdelning. Fem minuter senare fick samme Henningsson en lång cross, stack och avslutade från distans förbi Landskronamålvakten Sandqvist men i vänstra stolpens utsida.

Ytterligare någon minut senare var det ytterst nära ett ledningsmål för Öster när Nurkic slog en hård hörna från höger som Strömberg mötte med huvudet och tryckte ner i marken men uppstudsen gick dessvärre precis över ribban.

Nu skapade båda lagen en del, och med knappa fem minuter kvar fick gästernas Rasmus Alm ett bra läge när han mötte en rullande boll från högerkanten men avslutet stack en bit till höger om mål. Minuten senare var det Öster som hotade efter att Strömberg direktskarvat en boll ut till Henningsson, vars höga inlägg tyvärr inte nådde ända ut till Wihlborg utan fastnade på en mittback. Minuten därefter var det ombytta roller när Henningsson spelade fram Strömberg, som rundade både försvarare och målvakt innan han rullade in bollen framför mål där den tyvärr slank någon decimeter framför foten på framstormande Österanfallare.

Efter två snyggt kombinerade anfall blev duschen då desto kallare när gästerna istället, precis före halvtidsvilan, kunde ta ledningen. Ännu en gång stack man in en boll från höger, men nu nådde den fram till en välplacerad Igor Arsenijevic som distinkt klippte in 0-1 bakom Rasmus Rydén.

Andra halvlek

Öster gjorde fyra byten i halvtid, och inbytte målvakten Sulejmen Sarajlic sattes på prov ganska omgående. I 49e minuten var en Landskronaanfallare på väg genom på högerkanten, men möttes innan hann hunnit långt in på offensiv planhalva av Östermålvakten som tog det säkra före det osäkra och rensade ut till inkast. Minuterna senare inledde gästerna en kavalkad av hörnor efter att ett bra avslut från Alm tvingat Sarajlic att stöta ut bollen till hörna, men efter en tredje hörna som man försökte skruva in i bortre hörnet där Sarajlic var med och kunde plocka bollen avtog trycket.

Fem minuter senare stoppades samme Alm ganska bryskt strax utanför straffområdet av två Österförsvarare och fick frispark med sig. Denna slogs hårt mot vänstra krysset men än en gång var Sarajlic med bra och kunde mota bollen.

Dryga kvarten in i halvleken visade Öster i alla fall en snygg kombination när Strömberg nickskarvade fram bollen till Hafizovic, som försökte nå Rajalakso inne i mitten med sitt inlägg som tyvärr inte nådde ända fram.

Med en fjärdedel kvar av matchen kom så Landskronas andra mål efter en felbedömning av Sarajlic, som hamnade långt ute på högerkanten och blev överspelad så att Andrew Stadler bara behövde rulla in bollen.

Två minuter senare kunde det mycket väl kommit en reducering när Nurkic slog en låg hörna som Isaac Shaze nickstyrde tätt över ribban. Strax därefter försökte sig inhoppade Joel Rajalakso på ett anfall på vänsterkanten, men hade otur med en uppstuds på bollen och fick inte alls träff på avslutet som stack en bra bit utanför mål.

Därefter tilltog regnet i omvänd proportion till spelets kvalitet, och det bollades mest runt på mittplan. I halvlekens sista minut skapade gästerna dock ett anfall, där Hafizovic tog ett mycket bra hemjobb och på egen hand avväpnade situationen.

//sport.bilderna.it/#!album-1127