Oavgjort mot Västerås

När två av Superettans kryssgladaste lag möttes på Visma Arena slutade det inte helt oväntat 1-1 och kampen runt det nedre strecket tätnar.

ÖSTERS IF - VÄSTERÅS SK 1-1 (1-0)

1-0 45+5 självmål
1-1 47 Björndahl
Publik: 1516

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Rochester - Kusu
Pavic - Lima - Magnusson
Mortensen

76' Westermark (Magnusson)
86' Zahirovic (Pavic)
Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Jag tycker matchen artade sig ungefär som vi hade tänkt oss, jag ville att vi skulle ta tag i matchen från början. Däremot är jag inte nöjd med att vi inte är påkopplade i situationen där de skapar sitt första läge för att vi inte gör klart jobbet.

Sedan tuggar vi oss in i matchen, det är en stabil första halvlek - en halvlek där vi skapar tillräckligt många chanser för att ta ledningen tidigare i matchen. Vi har dubbelchansen, vi har Nicos nickläge och nån mer vi kanske borde få utdelning på men vi är i en fas just nu där vi har jäkligt svårt att omvandla situationer till mål.

Vi får med oss resultatet i halvtid och pratar om att vara påkopplade hela vägen men sedan är vi inte det. Det (kvitteringsmålet strax efter paus) är en situation vi kunde lösa högre upp i banan, ett par dueller som vi borde ta tidigt men de får ett omställningsläge. Vi vet att Taha Ali är en skicklig spelare på att driva boll och utmana men det är klart det är en situation jag inte är jättenöjd med att vi inte löser bättre.

Efter det tycker jag återigen det är vi som driver matchen och vill framåt, Västerås känns ganska nöjda med att ligga rätt i sina positioner och vänta på en fast (situation), något längre inkast. Det är en del situationer i straffområdet men som läget är studsar de inte åt vårt håll.

Totalt sett över 95 minuter tycker jag vi skapar tillräckligt många målchanser för att vinna den här fotbollsmatchen men det gör vi inte och det är bara att acceptera. Vi får jobba ännu hårdare och ännu bättre och försöka vinna i helgen mot Värnamo."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK
Efter en trevande inledning tog matchen fart rejält i sjunde minuten när Österförsvaret fuskade i hemjobbet och VSK:s Örebrolån Erik Björndahl utan att förta sig kunde springa ikapp en boll nere vid kortlinjen och spela inåt till Taha Ali, som trots bra läge spelade vidare österut där Tronêt hade vidöppet mål men på något sätt lyckades styra avslutet utanför högra stolpen.

Efter hand tog Öster sedan över allt mer av spelet och kvarten in i matchen skapade man ett liknande vasst läge när Marc Rochester Sörensen stod för fint förarbeteoch landsmannen Nicolas Mortensen klackade vidare in framför mål där Mattias Pavic klippte till men VSK-målvakten stod för en jätteräddning med vänstra hälen och i andraläget lyckades Lucas Lima skicka bollen över från tre meters håll.

Bara två minuter senare kom nästa jätteläge när Manasse Kusu - efter stenhårt förabete av Isak Magnusson - lyfte en perfekt boll in framför mål där Mortensen sprungit sig fri men knoppade nicken centimeter utanför vänstra krysset.

Därefter fortsatte Öster ha mest boll men utan att ta sig genom särskilt ofta och en nick strax över av John Stenberg på en hörna i 38e var det närmsta man kom på ordinarie speltid i första halvlek.

En skada på tidigare Moheda IF-spelaren David Engström ledde dock till en del tilläggstid, och med 15 sekunder kvar av denna jobbade Öster fram en hörna, som man - till VSK-tränarens stora irritation - tilläts slå trots att fyra sekunder passerat utöver de minuter domaren lagt till.

Hörnan slog Oliver Silverholt mot Mortensen på bortre stolpen, men en försvarare fick bakhuvudet mellan och styrde bollen otagbart för målvakten in i högra burgaveln.

ANDRA HALVLEK
Östers glädje blev dock - pausvilan borträknat - kortvarig. Bara 90 sekunder hade gått efter halvtid när Ali drog upp bollen längs vänsterkanten innan han spelade fint inåt till Björndahl som dunkade upp kvitteringen i högra krysset.

Fem minuter senare hade Öster en bra chans att återta ledningen när Mortensen fick mycket yta på ett inlägg från högerkanten, men skickade nicken rakt i famnen på mål-Fagerström.

Minuten senare var ett snyggt Norrköpingssamarbete nära att ge utdelning när Kusu stack fram en bra boll till Lima som satte rejäl fart men åkte på en ordentlig kapning halvmetern utanför de grönrandigas straffområde. Den resulterande frisparken nickskarvades sedan förbi alla rödblå ut till en resultatlös hörna.

I 64e minuten kom nästa bra Österchans när Mortensen gick djupt på ett snabbt inkast, hittade Magnusson på straffområdeslinjen som trots ett par smällar tog sig ända in i mitten men inte hittade skottläge utan spelade bakåt till Varmanen vars stenhårda avslut tyvärr styrdes i en båge någon meter utanför högra stolpen.

Magnusson låg sedan bakom nästa farlighet 20 minuter före full tid genom att bli nedsparkad tufft och få en frispark som Pavic prickade mot bortre stolpen där Mortensen fick bra fart på nicken men skickade den precis utanför vänstra stolpen.

Elva minuter före full tid hade Öster så till slut en boll i nät efter att Lima nickat fram Månz Berg som tog ner, vände runt och rullade in bollen iskallt i bortre burgaveln - men tyvärr var rejält offside när passningen gick och fick sin pärla korrekt bortdömd.

Det var tydligt vilket lag som ville mest nu och i 84e minuten var det nära igen för hemmalaget efter att Rochester hunnit före den utrusande målvakten och petat bollen förbi denne till Lima som dock fick två man på sig och inte kunde komma till avslut.

Lima jobbade fram en bra chans tre minuter före full tid när han rundade sin ytterback och rullade en fin boll in framför fötterna på inbytte Alen Zahirovic, som precis skulle slå till bollen när han fick en rejäl tryckare i ryggen av en grönvit spelare och inte hade en chans att få till avslutet, men domaren lät spelet gå med inkast för Västerås som enda följd.