Ödesminuter sänkte Öster

Förra matchen vände Öster på tre minuter - idag var det sex tunga minuter som ledde till tappad tvåmålsledning och årets första förlust. Tapper jakt in i det sista hjälpte, trots flera bra chanser, inte.

KRISTIANSTAD FC - ÖSTERS IF 3-2 (0-1)
0-1 41 Vasilj
0-2 50 Björkén
1-2 68 Grahm
2-2 73    Stagova
3-2 74    Stagova

Pettersson
Örnblom - Vasilj - Lindblad - Stahre
Drott - Velic
Björkén - Strömberg - Östlind
Berglund

78' Söderberg (Örnblom)
93' Ask (Strömberg), Hafizovic (Östlind)

Kort referat kommer under natten. Statistik finns på förbundets matchsida.

På artikelbilden sliter sig Fritiof Björkén, som låg bakom mycket, förbi en försvarare.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

//oster.bilderna.it/#!album-1319

FÖRSTA HALVLEK

Ett Öster som hade många spelare på nya platser hittade inte riktigt rätt i början, och framför allt Kristianstads högerkant utmanade flera gånger i inledningen. I sjunde minuten kom ett bra inlägg från höger som Örnblom kunde nicka undan, men på returen avslutade Granit Stagova tungt strax utanför mål.

Tre minuter senare jobbade hemmalagets André Kamp fram ett farligt läge när han slet sig loss till höger och slog en låg boll som studsade nesligt framför Östers mållinje, där lyckligen ingen orange-svart fanns på plats för att styra in bollen.

I trettonde minuten stressade Strömberg på mittplan, vilket öppnade för Björkén att sno åt sig bollen och lyfta en pass fram mot Berglund men tyvärr lästa Kristianstads Malmö FF-fostrade målvakt Sixten Mohlin situationen väl och kunde norpa bollen framför fötterna på anfallaren.

Direkt i anfallet efter blev det ännu farligare åt andra hållet, när Kamp fick in ännu en boll. Denna fanns rutinerade Andreas Grahm på plats framför mål, men han styrde dessbättre bollen strax utanför vänstra stolpen. Kamp fortsatte hota från höger, i 22a minuten lyfte han in bollen mot Rindmo, som uppvaktad av Örnblom lyckligen inte kunde hålla nicken på mål utan skickade den en bra bit över.

25 minuter in i matchen skapade Björkén ett riktigt bra läge när han kom inåt i plan från "fel" sida och avslutade lågt, men Mohlin kunde stoppa bollen och på returen hann försvaret först och kunde rensa undan. Tre minuter senare var Fritiof tillbaka på sin egen sida och var nära att nå in med en stenhård boll, men en försvarare täckte självuppoffrande med ansiktet - men kunde som väl var ta sig upp efter några minuter vid sidlinjen.

Nu hade Öster tagit kontroll över matchen och radade upp mindre lägen - bland annat en jättelöpning av Östlind i 39e minuten som ledde till att han kunde rulla in bollen mot Berglund, men en försvarare fick precis tån mellan och kunde styra undan bollen. Två minuter senare prickade Denis Velic in en fin frispark mot Mario Vasilj, som dunkade in ledningsmålet med en stenhård nick i höger burgavel.

Öster hann sånär med att utöka ledningen också före paus. Björkén fick - trots stenhård uppvaktning med sig bollen runt, och lyfte över på vänsterkanten där Östlind avslutade på volley precis utanför vänstra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Bara två minuter hade gått av andra halvlek när hemmalaget var ytterst nära att kvittera. En farlig hörna från Stagova studsade flera gånger precis framför mållinjen innan en Österförsvarare till slut kunde rensa undan bollen.

Tre minuter senare skulle Öster istället utöka sin ledning. Östlind fick en bra boll från Velic men kunde inte ta sig förbi sin försvarare. Istället snappade Strömberg åt sig bollen, gick framåt och slog ett hårt inlägg som Mohlin inte kunde hålla, och på returen höll sig Björkén framme och dundrade in 0-1.

Målet trappade inte av Östers jakt. I 54e minuten flög Östlind förbi sina försvarare men höll inne passningen någon sekund för länge och en försvarare kunde få foten mellan. Minuten senare slog Drott en lyftning som föll lurigt i motvinden och damp ner i nättaket precis bakom ribban.

Två minuter senare revs Berglund ner fem meter utanför straffområdeslinjen, och den resulterande frisparken var mycket nära att ge utdelning när Velic knorrade en låg boll precis utanför vänstra stolpen. Strax därefter visade Östlind sin snabbhet än en gång när han stack på kanten och avslutade stenhårt mot Mohlins första stolpe, men tyvärr fick bollen tio centimeter på fel sida om stolpen.

Istället kunde hemmalaget, efter en stunds obeslutsamt spel, kvittera i 68e minuten. Bollen kom in från vänster och Isak Pettersson stod för två bra räddningar innan bollen landade framför fötterna på Grahm som gjorde processen kort när han rakade in reduceringsmålet.

Nu kände hemmalaget vittring och fyra minuter senare lyfte man upp en lång boll mot kortlinjen som resulterade i en vänsterhörna, som Granit Stagova med hjälp av stark östlig sidvind kunde skruva via bortre stolpen direkt i mål.

Stagova var dock inte nöjd med det. Bara minuten senare bröt Kristianstad ett uppspel och Stagova kunde vända bort sin försvarare och pricka in ledningsmålet i höger burgavel.

Nu kunde hemmalaget jobba på att försvara sig och utlämnade till inlägg lyckades Öster inte nå sina anfallare bland de långa mittbackarna. I sista ordinarie matchminuten nådde ett inlägg från vänster ändå genom, men innan Björkén kunde avsluta fick han en arm i ansiktet och domare Ladebäck pekade direkt på straffpunkten.

Efter en stunds omplåstring av KFC:aren som lyckats skada sin armbåge på Fritiofs panna kunde Robin Strömberg så stiga fram mot straffpunkten, och dunka bollen stenhårt... upp i kryssribban - vilket tyvärr även ledde till att returen stack långt iväg över alla potentiella mottagare.

Öster hann med en riktigt bra chans till på stopptid. Inhoppade Hafizovic skruvade en låg boll mot bortre stolpen där likaledes inbytte Söderberg kom dykande, men Freddy var några centimeter från att få foten på bollen och Mohlin kunde plocka inlägget och spela av de återstående sekunderna.