Officiellt: Denis Velic ny huvudtränare för Östers IF

Vid ett extrainkallat styrelsemöte under gårdagen beslutades att avsluta Christian Järdlers uppdrag som huvudtränare för Östers IF. Ny huvudansvarig tränare blir Denis Velic, där Kalle Björklund dessutom träder in som en ny resurs i ledarstaben kring A-laget.

- Denis har funnits inom Östers IF under lång tid och tar nu ansvaret för att säkerställa fortsatt spel i Superettan nästa säsong. Vi är övertygade om att Denis tillsammans med Kalle och övriga i ledarstaben kan få en bra start och få ut kapaciteten som finns i vår trupp och vända den negativa utvecklingen för vårt A-lag, säger verksamhetschef Peter Wibrån.

Till grund för beslutet att avsluta Christians uppdrag som huvudtränare ligger de uteblivna sportsliga resultaten och dess påverkan på hela verksamheten.

- Christian Järdler är en väldigt omtyckt och duktig fotbollstränare som har varit uppskattad i sin gärning men också som medarbetare i verksamheten.

Denis Velic tar nu över som huvudtränare efter att de tre senaste säsongerna varit assisterande tränare.

- Jag har starka känslor för den här klubben som är en klubb som jag har verkat i både som spelare och ledare. Jag ser det som ett väldigt hedervärt uppdrag, en stor ära att få bli huvudtränare i Östers IF. Det är ett mycket tufft läge i klubben nu men vi har ambitionen att jobba stenhårt varje dag för att göra en resa uppåt i tabellen, säger Denis Velic.

Vad vill du utveckla för att vända den negativa trenden?

- Först och främst att prioritera en stark och stabil defensiv där målsättningen är att hålla nollan i så många matcher som möjligt. Kan vi vara kompakta och täta bakåt så ger vi oss själva dem bästa möjligheterna för att vinna matcherna. Offensivt har vi så pass mycket skicklighet i laget så att över 90 minuter kommer vi att skapa lägen för att kunna avgöra matcherna. Superettan är en cynisk och tuff serie och det kommer att krävas mycket från oss allihopa.

Denis fortsätter:

- En del taktiska justeringar kommer det att bli framöver, men det kommer också att krävas stenhårt arbete från oss samtliga och tillsammans med stödet från East Front och våra supportrar ska vi göra allt vi kan för att säkra kontraktet. Det kommer att vara en oerhört tuff höst, men vi har en jättestark tro på att vi kommer att ha fyra lag bakom oss i tabellen när vi summerar säsongen.

Denis Velic tar över ansvaret i samband med måndagens träning och kommer leda laget under bortamatchen mot Syrianska FC på onsdag klockan 19:00.

- Jag har trivts väldigt bra i Östers IF som är en fantastisk förening. Jag har lärt känna många trevliga människor och haft ett jättebra samarbete i sportgruppen, berättar Christian Järdler och fortsätter:

- Jag har gett mitt yttersta för hela föreningen sen första dagen men tyvärr har A-lagets resultat senaste tiden varit för dåliga.

Jag önskar klubben stort lycka till och jag är övertygad om att Östers IF med hjälp av den stärkta spelartruppen spelar i Superettan även nästa år säger Christian Järdler.

Vi för även en diskussion om att tillsammans skapa ett fortsatt samarbete där Christian Järdler tillträder en ny roll inom klubben säger Peter Wibrån.

- Allt fokus ligger nu på dem kommande matcherna, i första hand mot Syrianska och GAIS. Där spelartruppen och ledarstaben har vårt fulla stöd för att vända den negativa trenden och under hösten säkra kontraktet i Superettan, avslutar Peter Wibrån.