Officiellt: Östers IF värvar Tatu Varmanen

Östers IF värvar den 22-åriga högerbacken Tatu Varmanen, en spelare som ansluter till klubben i januari och kommer närmast från FC TPS i finska högstaligan.

Tatu är född i Sverige men har dubbla medborgarskap (Finland och Sverige) och fick den större delen av sin fotbollsutbildning via IF BP:s akademi. På sin meritlista har Tatu bland annat 11 ungdomslandskamper för Finland (U19 och U18-landslaget), men har också hunnit med att spela 51 matcher i den finska högstaligan Veikkausliiga för klubbarna FC Inter Turku och senaste klubbadressen FC TPS.

I FC TPS har Tatu haft den före detta elitspelare Jonatan Johansson – med en spelarkarriär i bl.a. AFC Ajax och Malmö FF – och spelade under den gångna säsongen 21 matcher och gjorde 2 assist från sin ytterbacksposition.

Tatu Varmanen:

- Det känns väldigt bra att ha skrivit på för Östers IF, oerhört kul att allting är klart. Ser verkligen fram emot att köra igång med laget från och med januari.

Vad har du fått intryck av klubben hittills?

- Det känns som en professionell och välskött klubb. Jag har fått en bra känsla för helheten och man har varit tydliga med att man vill spela en offensiv anfallsinriktad fotboll, deras sätt och se fotboll speglar även min bild av att se på fotboll och hur jag kan bidra på bästa sätt.

Vad är dina styrkor som fotbollsspelare?

- Min främsta styrka är att jag är löpstark. En spelare som alltid ger 100% och lämnar allt på planen.

Vad vet du om Östers IF sedan tidigare?

- Ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte så mycket sedan tidigare om klubben, mer än att det är en historisk klubb som geografiskt ligger i Växjö.

Rasmus Rydén, assisterande tränare:

- Tatu är en spelare som vi har tittat på under säsongen och som vi känner kommer kunna ge ytterligare spets till en stark trupp. En oerhört löpvillig och löpstark spelare som är duktig i duellspelet en mot en. Vi ser fram emot Tatus ankomst till Växjö i januari.

Position: Högerback

Moderklubb: Rissnö IF