Officiellt: Två nyförvärv klara från säsongen 2021

Trots att vi är i sluttampen av årets säsong i Superettan så är lagbygget inför kommande säsong i full gång. Nu står det klart att Östers IF har säkrat underskrifterna från två unga Division 1-spelare, som ansluter till föreningen från och med januari 2021. Emil Engqvist, en 21 år gammal central mittfältare, närmast från Sandvikens IF. Samt Teo Brenner Boris, en 20-årig forward som ansluter från Täby FK.

Emil Engqvist

Född 1999
Sandvikens IF
Mittfältare

Emil Enqvist kommer närmast från Sandvikens IF. En central mittfältare som under året gjort 14 matcher i Division 1 Norra och bidragit med 3 assist. Under sina två år i Sandviken har det totalt blivit 33 framträdanden i Division 1 Norra där Emil mestadels har spelat som en central mittfältare på ett fyrmanna-mittfält.

Denis Velic:

- "Emil är en kille som vi har haft på provspel sedan tidigare, redan när han spelade för FC Gute. En spelare som vi har tyckt är en bra fotbollsspelare när han har varit här, men då helheten inte riktigt varit på plats för att agera. Men med två år i Sandviken och spel i Division 1 så känner vi att det nu känns rätt. Emil är en fysiskt välutrustad spelare, bra längd och ger oss en tyngd på planen. En klok spelare med bollen som har en fin passningsfot och är duktig både offensivt som defensivt."

Emil Engqvist:

- "Det känns jättebra att få komma till Östers IF. Det känns som ett mycket bra steg för mig och min personliga utveckling. I mina ögon är Öster en en väldigt stabil och bra klubb, som har något bra på gång. Det känns som att jag kan ta nästa steg här."

Teo Brenner Toris

Född 2000
Täby FK
Forward

Teo Brenner Toris är en hårt arbetande forward som kommer från Täby FK och inför detta året tog sig upp till A-laget genom Täbys akademi. Under året har det blivit 4 mål och 2 assist för 19-åringen på 14 matcher.

Denis Velic:

- "En spelare som det har gått fort för i sin spelarkarriär. Slagit sig igenom i Täbys A-lag under detta året och är en oerhört ambitiös fotbollsspelare som verkligen vill utvecklas och jobba hårt. Spelmässigt så är Teo en snabb forward som är duktig på att driva boll med fart, att konstant vara ett djupledshot och som jobbar hårt i båda riktningarna. Primärt ser vi Teo som en forward, men är också en användbar spelare på alla våra offensiva positioner."

Teo Brenner Toris:

- "Det känns otroligt kul att få bli en del av Östers IF. Ser fram emot nya utmaningar på en högre och proffsigare nivå än vad jag är van vid. Hårt jobb gäller säsongen ut, sedan blir det fullt fokus på januari då försäsongen drar igång."

Denis Velic avslutar:

- "Både Emil och Teo är unga spelare som kommer till oss - vi hoppas få arbeta med dessa under flera år framöver och hjälpa dem i sin spelarutveckling. På sikt kommer båda dessa spelarna bli viktiga för oss."