Officiellt: Välkommen till Östers IF, John Stenberg

Den 28-årige vänsterfotade mittbacken kommer närmast från Dalkurd och gjorde 29 framträdanden samt 4 mål i årets säsong av Superettan. Försvararen har skrivit på ett 2-årsavtal med Östers IF och ansluter till laget under säsongsstarten i januari.

John startade sin fotbollskarriär på seniornivå i IFK Åmål innan det blev flytt till Karlstad för spel med Carlstad United och Karlstad BK, innan det blev en flytt till Dalkurd inför årets säsong i Superettan. Väl där blev John snabbt en ordinarie spelare och startade 29 av 30 matcher.

Nu står det alltså klart att det blir flytt till Växjö och spel i Östers IF från och med januari.

John Stenberg:

Hur känns det att skrivit på för Östers IF?

- ”Det känns jättebra, jag har fått en väldigt bra bild av Öster som fotbollslag på planen men också som föreningen med alla förutsättningar som finns runt omkring laget. Helhetskänslan känns riktigt bra och gjorde valet enkelt."

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?

- "En storvuxen vänsterfotad mittback som är stark på huvudet och spelskicklig. Gillar att ha bollen vid fötterna och kunna styra spelet bakifrån."

Vad vet du om föreningen sedan tidigare?

- "Jag har följt Öster på avstånd i ganska många år, framförallt genom att jag har en kompis vid namn David Johannesson som spelat i Öster tidigare och då har det blivit naturligt att man har följt hans resa. Fått en väldigt bra bild om föreningen från David som har pratat väldigt gott om staden Växjö och Öster som förening med dess supportrar."

Dina förväntningar på kommande år:

- "Jag har höga förväntningar på mig själv, men också på oss som lag och vad jag hoppas att vi ska kunna åstadkomma. En fjärdeplats 2020 är en bra placering men jag hoppas verkligen att vi ska kunna vara med och bråka om platserna till Allsvenskan under säsongen, det är både min förhoppning och målsättning."

Denis Velic, huvudtränare:

- ”John är en spelare som vi följt under året och som vi är väldigt nöjda med att ha fått till oss. John har under året i Dalkurd visat att han är en skicklig mittback med en otroligt bra vänsterfot som kommer att passa väl in i vårt lagbygge. John befinner sig i en ålder där han vill ta ytterligare kliv i sin spelarkarriär och vi är glada över att han gör det här hos oss.

- "John spetsar till en redan tuff konkurrens på mittbackspositionen och är också ett giftigt vapen offensivt för oss på fasta situationer."