Öster Futsal - här för att stanna

Har du varit och titta på Öster Futsal någon gång? Ja? Stort grattis! Nej? Då har du något kvar att uppleva!

Öster har haft futsal på programmet ett antal år. Laget har främst Araby Park Arena som hemmaplan och här flödar känslorna både på plan och läktaren när laget spelar. Många i laget har en anknytning till stadsdelen Araby där många andas futsal men i laget finns personer med vitt skilda bakgrunder men med två saker gemensamt. Man brinner för sin sport och numera också för klubben som man representerar, Östers IF. För med handen på hjärtat, så har det inte riktigt alltid varit. Laget har inte fått den uppmärksamhet och kärlek som den förtjänar. Inför förra säsongen blev Daniel Najafizadeh ny sportchef för laget. Tillsammans styrde vi upp saker som egentligen skall vara självklarheter. Vettigt material, bra matcharrangemang, mat till spelarna i samband med matcherna osv. Vägen var inte spikrak men det blev under året blev det mer och mer tydligt att vi var på rätt väg.

Målsättningen som sattes upp var att hamna topp fyra i division 2 och därmed säkra en slutspelsplats. En målsättning som uppfylldes med råge. Väl i slutspelet räckte vi inte hela vägen fram men detta var en säsong där vi ändå slutade som vinnare. Laget är numera en naturlig och viktig del av föreningen och vi ser redan fram emot nästa säsong. Nu vet vi vad vi kan och vad vi vill. Tillsammans kommer vi att bli extremt svårstoppade.

En av årets höjdpunkter var självklart vinsten i Östers egna turnering Alblebish Trophy! En fin turnering i Araby Park Arena med ett sent avgörande som etsats sig fast som ett härligt minne och avstamp för framtiden. Glädjen efteråt gick att ta på och en och annnan tår fälldes.

Jag skulle vilja tacka hela laget. Med handen på hjärtat har jag inte sett särskilt mycket futsal tidigare men detta är ett lag som är lätt att ta nära hjärtat. Ni har numera en speciell plats i mitt hjärta. Man blir också särskilt stolt när man ser hur barn och ungdomar engageras kring laget och matcharrangemangen och lär sig att ta ansvar. Integration i sin kanske finaste form. Så vill du se fotboll med fart och fläkt med stort hjärta – ta dig till Araby Park Arena nästa säsong och stötta laget på plats.

Slutligen vill jag nämna två personer lite extra. Sara Lennqvist, vad vore vi utan dig? Tack vare Öster i Samhället kom vi igång med futsalen på riktigt. Du är en förebild för så många i och kring föreningen med ditt sätt att vara. Sedan såklart Daniel Najafizadeh. Utan dig hade inte Öster Futsal funnits idag. Du styr upp laget, matcharrangemangen och så mycket mer. Alltid med ett stort hjärta och värme! Vi är stolta över att ha dig som både sportchef och som ledare i Öster i Samhället! Det är mycket tack vare personer som Sara och Daniel som vårt varumärke är så starkt som det är idag. Det uppmärksammar vi alldeles för sällan.

Vi ses snart i en hall nära dig!

Jens Magnusson