ÖSTER I SAMHÄLLET TRÄFFADE MARCUS BERG

Delar av Öster i Samhällets styrgrupp av ledare har under veckan varit på studiebesök i Dubai. Där man under torsdagen fick möjlighet att träffa svenska landslagets forward Marcus Berg och hans fru Josefine.

Marcus berättade om sin långa karriär, vad som har hänt längs med vägen och att man aldrig ska ge upp. En spännande historia som Sara Lennqvist, Daniel Najafi och Mustafa Khoder (Öster i Samhällets styrgrupp) får med sig hem och berätta om för alla våra unga ledare inom Öster i Samhället och unga deltagare.

Text om mötet från Sara Lennqvist (CSR-ansvarig Östers IF):

Efter matchen på Myresjöhus Arena i måndags tog Öster i Samhället en liten omväg hem förbi landslagsspelaren Marcus Berg och hans familj i Al Ain, Dubai.

Vi åt frukost tillsammans med Marcus och hans fantastiska fru Josefine, som idag bor i Förenade Arabemiraten, där vi pratade om livet som fotbollsspelare och vad som krävs när du bestämt dig för att följa dina drömmar.

Marcus nämner speciellt sin pappa som också var hans fotbollstränare som ung, hur viktig han var inte bara för honom och hans bror men också för de andra i laget som han ofta körde och hämtade för att kunna träna hemma i den lilla orten Torsby i Värmland.

Varför han blev så duktig skyller han på sin äldre bror som han ständigt ville tävla med och alltid spelade fotboll tillsammans med oavsett väder utomhus.
Idag är det svårt att ta miste på hur viktig Josefine och hans tre barn är för honom och att det är just vänner och familj tillsammans med tron på sig själv som är så värdefullt.

Marcus bestämde sig när han var liten att han ville bli fotbollsspelare och valde att följa den drömmen vad som än stod i vägen. Även om det var jobbigt ibland och han tänkte att han lika gärna kunde lägga ner allt så intalade han sig själv att man måste tänka på allt man faktiskt kämpat för, vara stark och bara fortsätta för sin egen skull. Inte någon annans.

”Motgångar har man hela tiden, hur stora eller små dom är bygger man upp själv”.

Marcus hälsar till er att ni ska komma ihåg att alla vägar till det ni vill uppnå inte alltid är enkla utan att det kan gå upp och ner och får ni en chans ska ni ta den! För ni klarar allt!

Fr v: Sara Lennqvist, Marcus Berg, Josefine Berg, Mustafa Khoder, Daniel Najafi