Öster närmast segern mot TFF

Öster låg under med 3-0 mot Trelleborg men reste sig och fick oavgjort. Christian Järdler var mycket nöjd med hur andra halvlek såg ut.
- Det är ett styrkebesked att vi orkar dominera andra halvlek mot ett Allsvenskt lag.

TRELLEBORGS FF - ÖSTERS IF 3-3 (2-0)
1-0 26 Hümmet
2-0 37 Pode
3-0 67 Tideman
3-1 69 Johannesson
3-2 83 Bajrovic
3-3 87 Bajrovic

Malmkvist
Lundgren - Örnblom - Silverholt
Karlsson - Fuhre - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

61' Johansson (Fuhre)
70' Bajrovic (Johannesson)

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde matchen bra och pressade högt. I andra minuten kom ett inspel från höger mot David Johannesson men TFF:s målvakt Dennis Petersson hann precis före. Tre minuter senare kom ett snabbt uppspel ut på Stefan Karlsson, som lyfte ett inlägg in mot mitten där Dragan Kapcevic mötte med pannan men målvakten hann ned och kunde stoppa.

Därefter tog hemmalaget över mer av spelet men i 17e minuten kämpade sig Simon Helg till bollen dubbla gånger av sin försvarare och slet sig loss innan han skickade en låg boll inåt som stack en bit framför Johannesson.

Matchens första jättechans kom i 20e minuten när Håkansson smet utanför Oliver Silverholt och spelade inåt till skåningarnas nyförvärv Sebastian Ohlsson (bäst i Degerfors förra året) som försökte prickskjuta in bollen högt men prickade ribban.

Sex minuter senare kom ändå ledningsmålet för TFF när ett inlägg studsade olyckligt på en Österförsvarare och rullade rakt till Deniz Hümmet som kontrollerat klippte in bollen i bortre burgaveln.

Minuterna senare lyfte Stefan K en boll över Kapcevic som till slut hamnade hos Helg, vars avslut med lite mindre skruv kunde blivit riktigt farligt men nu vred sig någon meter utanför vänstra stolpen.

Nu såg ändå de rödblå lite osäkra ut och Robin Malmkvist fick jobba sig varm i kylan. Först väggade sig Håkansson genom och avslutade lågt, men Robin kunde styra bollen utanför stolpen. Hörnan resulterade i en relativt hård nick som satt säkert i Malmkvists grepp. Några minuter senare sprang Håkansson sig fri igen men Malmkvist gjorde en riktigt högklassig räddning och kunde styra ut bollen till hörna. Denna damp så småningom ner strax utanför straffområdet där Pode klippte till och då hade en skymd Malmkvist ingen chans att hinna ner till bollen som slank in nere vid högra stolpen.

Två minuter senare fick vi se en frisparksvariant av Öster, när Silka snabbt lyfte bollen till Helg innan skåningarna samlat sig och Helg sånär hittade rätt när han rullade in bollen framför mål men en försvarare precis kunde peta ut bollen förbi anfallarna över kortlinjen.

Öster skapade ett par halvlägen till före paus, men kunde även fått en straff mot sig när en hemmaspelare föll i Malmkvists straffområde sekunderna före halvtid.

ANDRA HALVLEK

Öster satte bra tryck direkt efterpaus och i 51a minuten ledde ett fint anfall på högerkanten fram till en hörna, där bollen hamnade hos Filip Örnblom som fick jätteträff men fick se sitt skott toucha en försvarare och styras halvmetern utanför högra stolpen.

Johannesson hann med två helt okej lägen - ett med pannan och ett på fötterna - innan ett mycket retfullt baklängesmål istället kom. Öster skapade ännu en hörna men gick bort sig fullständigt och två skåningar kunde kontra mot en ensam Lundgren som jobbade hårt men inte kunde hindra att Tideman blev helt fri och kunde placera in 3-0 bakom Malmkvist.

Öster hämtade sig snabbt och bara minuten senare stack Karlsson på sin kant och rullade in bollen till Johannesson som obarmhärtigt klippte in reduceringen nere vid vänstra stolpen.

Nu stod Öster för det mesta och det var minst sagt rättvist när inhoppade Admir Bajrovic sju minuter före full tid fick en fin instickare bakom backlinjen och iskallt lyfte in bollen förbi målvakten.

Fyra minuter senare stod inhoppade Calle Johansson för fint förarbete när han trots flera smällar slet sig genom backlinjen och spelade bollen snett bakåt till Bajrovic som tryckte in kvitteringen lågt.

Efter kvitteringen verkade hemmalaget vakna till lite men Öster stod ändå för mest och behöver verkligen inte skämmas över "poängen".

JÄRDLER TYCKER:

"Det är ett Allsvenskt lag vi möter nu, det måste man ta med i beräkningen. Mot Husqvarna var vi mycket bra i första halvlek, nu är vi mycket bra i andra- vilket i sig också är ett styrkebesked mot ett Allsvenskt lag att vi orkar dominera andra halvlek som vi gör.

De har ett par lägen till och Robin gör någon kvalificerad räddning och de kunde gjort mål på annat men just målen får de lite lätt. Bryter inte Örnblom vid det första hade den gått ut till inspark och vid andra målet träffar bollen någon och ändrar riktning. Sedan slarvar vi och ger dem en sån kontring.

Men det är jäkligt starkt att vända på det och göra tre mål, jag tycker vi är närmast att vinna matchen faktiskt."