Öster nollat på Studenternas

Vi fortsätter ha svårt med lagen längst ner i tabellen, och förlusten mot Akropolis innebär att vi förlorat mot fyra av de fem lag som ligger i botten just nu. En frenetisk jakt mot slutet hjälpte inte efter en alltför avvaktande första timme.

AKROPOLIS IF - ÖSTERS IF 1-0 (1-0)

1-0 36 Burman
Publik: 200

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Rochester - Hauksson - Engqvist
Magnusson - Westermark - Zahirovic

66' Pavic (Varmanen), Keene (Hauksson)
73' Henningsson (Zahirovic)
82' Örnblom (Engqvist)

Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

I en match där båda lagen inledningsvis såg vänligt sagt försiktiga ut bjöds hemmalaget på en rejäl chans i tredje minuten när Östermålvakten Mathias Nilsson tog lång tid på sig med bollen och föll i en närkamp mot en Akropolisspelare, vilket gav Rubio öppet mål men den rysk-kubanskättade mittfältaren skickade avslutet högt över.

Därefter tog Öster mer tag i matchen och i 14e minuten jobbade man fram ett läge som borde gett bättre utdelning när Alex Thor Hauksson slog en bra boll gör Jesper Westermark som var såväl onside som förbi sin försvarare men väl osjälviskt försökte nå Zahirovic i mitten, en passning som tyvärr bröts av en försvarare.

Öster låg kvar högt de kommande fem minuterna och skapade ett par lägen, det bästa i 18e minuten när Hauksson vann boll högt och slog ett flackt inlägg mot en välplacerad Westermark där en försvarare precis nådde fram och kunde nicka undan bollen.

Därefter vände hemmalaget spelet och jobbade fram två frisparkar strax utanför Östers straffområde på ett par minuter. Den första skickade Figueroa (i Österkretsar mest känd för sitt mål från egen planhalva för BP mot Öster 2017) högt över och den andra sköt Ajdarevic på egen spelare och undan.

I 27e minuten väcktes rödblått hopp när Silverholt lyfte in en frispark bakom backlinjen och John Stenberg sprang sig helt fri, men mittbacken fick inte alls träff med pannan utan skickade nicken i en vid båge över mål.

Bara minuten senare var Akropolis ytterst nära att ta ledningen när Rubio Sivodevov fick bollen i utkanten av straffområdet och drog den stenhårt mot högra krysset men Nilsson stod väl placerad och kunde trycka ut bollen till hörna.

Halvtimmen in i matchen var Alen Zahirovic nära att bli målskytt i sin första Superettanmatch från start när Silverholt smekte in en boll framför mål som den unge Österyttern bara var centimeter från att nå och kunna stöta in.

Istället kom den där bekanta käftsmällen i 36e minuten när allt föll på plats för hemmalaget: Bouvin nådde en lång crossboll med tåspetsen, fick till en perfekt nedtagning innan han vände bakåtoch skickade en låg boll inåt mot larsson, som rutinerat insåg att det fanns en medspelare bakom och ställde Österfötsvaret genom att släppa bollen till Burman som fick ett jätteläge och kallt placerade in 1-0 lågt i vänstra burgaveln.

Efter målet tryckte Öster upp mer men kom inte till många avslut. Det bästa läget kom i 44e minuten när Engqvist nerifrån kortlinjen skickade en låg hård boll in framför mål mot Isak Magnusson, som tyvärr kom fel till bollen och inte alls fick till avslutet.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fortsatte Öster jaga men öppnade sig också för kontringar. I 47e minuten kom målskytten Burman en mot en mot Berg efter en snabb spelvändning men en rejäl rusning hemåt gjorde att Stenberg kunde bryta och Nilsson fiska upp bollen.

Öster byggde ändå upp ett rejält tryck och i 52a minuten nickrensade hemmalaget ett inlägg ut på Silverholt som volleyreturnerade en perfekt boll in framför mål där Westermark tryckte till med pannan och skickade avslutet tätt utanför vänstra stolpen.

Därefter fortsatte Öster ha mycket boll men tappade i intensitet och nästa gång det hettade till var i 67e minuten när Rubio Sivodevov skickade iväg ett rappt avslut som Nilsson styrde ända ut till inkast.

Sista kvarten tilltog Östers jakt på kvitteringen och i 76e minuten kunde den mycket väl kommit när inbytte Henningsson slog ett bra inlägg mot Magnusson som hade mycket yta men skickade nicken precis utanför vänstra krysset.

Tre minuter före full tid kom så Östers stora kvitteringsläge när Akropolismålvakten Alvbåge missade en utboxning och bollen damp ner hos inbytte Filip Örnblom som trots att han var hårt ansatt fick iväg ett avslut men det rullade dessvärre precis utanför högra stolpen.

Öster jagade nu frenetiskt och bet sig fast runt offensivt straffområde. I fjärde stopptidsminuten kunde det mycket väl gett utdelning när Stenberg lyfte in en bra boll som Henningsson nådde högst på men styrde nicken strax utanför högra stolpenoch därfter kunde hemmalaget spela av sista minuten utan risk.