Öster U17 - enda superettalag vidare i Ligacupen

Öster U17 måljublar

Under lördagen stod Öster U17 för den starka bedriften i att på bortaplan vända och vinna på ett vindpinat Gastens IP.

Seger 4-2 (1-1) betyder gruppseger och vidare avancemang till kvartsfinal mot IFK Göteborg i Ligacupen.

Kalmar startade bäst och tog rättvist ledningen. I den hårt blåsande vinden hade Öster svårt att komma igång med sitt passningsspel, men kom in allt mer i matchen ju mer första halvleken led.

I slutet av första lyckades Öster kvittera genom Henrik Dahlquist, framspelad av Karl Hjertberg.

Kort in i andra tackade Henrik Dahlquist sin kollega och spelade fram Karl Hjertberg som kunde sätta 2-1 och tog Öster upp i ledning. Karl som är född 1998, fick starta för andra matchen i rad och gjorde ingen besviken.

Sedan kom 3-1 via straff, skickligt lagd av Martin Srpcanski. 4-1 och punkteringen sattes av tidigare Kalmarspelaren Robin Clason, framspelad av Axel Strandberg. Kalmars andra mål kom i slutminuten efter

ett skott utifrån.

Assisterande tränaren Markus Lindberg om vändningen;

- I andra halvlek lyckades vi spelela till oss flera 1mot1-situationer på kanterna och på så vis lyckades vi skapa fler målchanser. Vi fick träff i pressen och vann boll högre upp. Vi blir bättre varje match och med en fortsatt ödmjuk inställning kan vi gå hur långt som helst i cupen.

1-0 (14)

1-1 (41) Henrik Dahlqvist (Karl Hjertberg)

1-2 (49) Karl Hjertberg (Henrik Dahlqvist)

1-3 (55) Martin Srpcanski (straff)

1-4 (58) Robin Clason (Axel Strandberg)

2-4 (90)

Östertruppen som tog sig vidare;

Victor Jonasson, Axel Strandberg, Jesper Andersson, Filp Stenmark, Patrick Karlsson, Henrik Dahlqvist, Robin Clason, Karl Hjertberg, Anton Lantz, Martin Srpcanski, Filip Örnblom, Carl Stenberg, Erik Hancke, Ismar Barucija och Klas Albinsson.

För övrigt tog sig Brommapojkarna, Örebro, Norrköping, Elfsborg, IFK Göteborg, Malmö FF vidare utan att tappa poäng. Noterbart är att Östers IF som enda Superettalag tog dig in i slutspelet.

Ligacupen PA, Kvartsfinaler

Malmö FF - IF Elfsborg
Östers IF - IFK Göteborg
Örebro SK - Djurgårdens IF
IFK Norrköping - IF Brommapojkarna

Öster möter IFK Göteborg på hemmaplan nu på söndag den 30 mars kl 14.00 på Värendsvallens C-plan.

Söndagen kan inte bli bättre utifrån fotbollsperspektiv då U17 inleder dagen för att sedan lämna över till herrarna som tar emot Norrby IF på Myresjöhus Arena kl 16.00 i ett sista genrep inför seriepremiären den 6 april.

Läs mer om Ligacupen på Tipselit.se

Bild: Per-Ingvar Persson