Öster värvar två spelare från Allsvenskan

Östers IF kan idag presentera två allsvenska nyförvärv. Det gäller Albin Mörfelt från Degerfors IF och Ivan Kričak från Mjällby AIF som ansluter truppen.

Albin Mörfelt är en 23-årig offensiv mittfältare som senast kommer från Degerfors. Trots sin ringa ålder har han även allsvensk erfarenhet från sin tid i Mjällby AIF och Varbergs Bois, men även i Vålerenga från norska Eliteserien. Albin skriver på ett längre avtal till 2025.

Välkommen Albin! Varför blev det Öster för din del?

- Det är en stor och anrik klubb med ambitioner att ta klivet upp. Även spelsättet och allt runt omkring med faciliteter föll mig i smaken. Så det känns rätt. Det är ambitioner som passar min målbild.

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?

- En offensiv spelare som gillar att utmana, använda min teknik och skapa målchanser till andra och mig själv. Bidra med poäng helt enkelt.

Ivan Kričak är en 27-årig mittback med fotbollsbakgrund i Serbien men har under 2,5 år tillhört Mjällby AIF och gjort över 60 matcher för den allsvenska klubben. Försvararen har skrivit på ett avtal som löper året ut.

Välkommen Ivan! Berätta lite om varför du har valt att ansluta till Öster:

- Jag kommer till en ambitiös klubb med målet om att ta sig till Allsvenskan. Känner ett par spelare i laget som berättat goda saker om Öster vilket har gjort valet ännu enklare för mig. Jag kommer bidra med min erfarenhet som förhoppningsvis tar oss uppåt.

Vad är du för spelartyp?

- En mittback som inte är rädd att sticka huvudet in och offra sig. En försvarare som spelar med stor passion och gör allt för laget.

Sportchef, Vito Stavljanin, är nöjd med de nya tilllskotten i truppen:

- Vi får in två spelare med erfarenhet på den högsta nivån i Sverige som kommer hjälpa oss både kort- och långsiktigt i målet om att bli ett allsvenskt lag.

Östers IF önskar båda spelarna varmt välkomna till föreningen!