Östergatans Restaurang nyöppnar 31 augusti

Fr vänster: Ramin Afram, Jens Magnusson och Sleiman Afram

Nya ägare öppnar upp med stort Österhjärta och med nya mål i sikte.

Bröderna Ninib och Sleiman Afram har jobbat i och drivit egna restauranger i Växjö sedan 35 år tillbaka. De är välkända ansikten för många Växjöbor och sedan februari 2006 har de drivit Båtsmannen Restaurang & Bar i centrum. Från första dagen i Växjö har de följt och stöttat Östers IF. Nu väntar nya utmaningar på Arenastaden, ett område som lämnar utrymmen för framtidstro och potential.

- Det var först när vi skulle boka en studentfest på Östergatan som allt föll på plats och som det gyllene läget dök upp i huvudet. Efter att ha kollat upp tillgängligheten och träffat Öster så kändes det helt rätt, inte bara från hjärtat utan också affärsmässigt, säger Ramin Afram som är son till Sleiman.

Öster har sedan i fjol sökt efter en ny permanent ägare. Fram till idag har restaurangen haft öppet för konferenser samt i anslutning till matcher. Östers klubbchef, Jens Magnusson, har lagt ner många timmar på att hitta rätt entreprenör.

- Det känns väldigt skönt att vi gått i mål med restaurangfrågan. Det är något som vi jobbat hårt med under en längre tid och det känns som att vi hittat en bra och långsiktig lösning. En väl fungerande restaurang är en viktig del av en arena av denna kaliber och storlek. Den skapar en levande miljö och ger viktiga inkomstmöjligheter såväl matchdagar som alla andra dagar, säger Östers klubbchef Jens Magnusson.

- Det här blir en ny och stor men rolig utmaning för oss. Vi ser kanske möjligheterna där andra ser problemen men vi har en samsyn med föreningen i att utveckla mycket tillsammans. Vi står för kvalitet och service. Vi vill också bjuda på glädje och vi vill att folk ska trivas hos oss och vår miljö, säger Sleiman.

Inom restaurangens domäner har vi också event- och konferenslokaler, vilka kan användas på många olika sätt och i olika sammanhang. Den verksamheten driver föreningen, där vi sköter bokningar samt underhåller och anpassar lokalerna. Det är en växande verksamhet med stor potential och det är något vill utveckla. För företagen som lägger sina event, konferenser eller mini-mässor här på Myresjöhus Arena, stödjer därmed Östers IF och fotbollen, förtydligar Jens.

Vi får två rutinerade krögare och välrenommerade krögare som dessutom har ett hjärta för Östers IF. Jag och hela klubben ser fram emot nyöppningen den 31 augusti och vi vill redan nu hälsa Ninib och Sleiman varmt välkomna som en mycket nära samarbetspartner till oss, avslutar Jens Magnusson.

Följ Östers IF i sociala medier: