Österminnet - Del 2

Året var 1959... då Växjö och Östers IF gästades av det svenska landslag som 1948 tog olympiskt guld i London

Matchen spelades på Gamla Värendsvallen i Växjö, där läktarna fyllts av förväntansfulla Öster-fans. Fyra minuter in i matchen kom första målet, signerat Öster och Karl-Axel Blomkvist, eller namnet som har var mer känd som – ”Acke”.

Laguppställning för OS-guldlaget 1948, redo för mötet med Östers IF

Under resterande del av matchen bjöds publiken på en fotbollsupplevelse utöver det vanliga, med storspel från bland andra Nisse Liedholm och Gunnar Nordahl, delar av den legendariska trion “Gre-No-Li”. När domarens vissla ljöd över vallen stod det klart att OS-laget gett Öster en rejäl omgång fotboll, med slutresultatet 4-1 till OS-laget.

Gunnar Nordahl och Nils Liedholm

Legendariska Nordahl och Liedholm matchens höjdpunkter

Nisse Liedholm och Gunnar Nordahl bjöd Växjöborna och Öster-fansen på en riktig uppvisning. Den sistnämnda kom sedermera att bli tränare i Östers IF mellan 1975 och 1976. Samtidigt var Nisse Liedholm tränare i Roma.

Mötet mellan legenderna

Under året 1975 så möttes bägge tränarna med sina lag, en match i UEFA-cupen, onsdag den 27 oktober 1975 mellan Östers IF – AS Roma. Matchen slutade med seger för hemmalaget med 1-0, efter mål från Tommy Evesson i den tjugosjunde matchminuten. Dem bägge lagen mönstrade följande spelare i matchen:

Östers IF

Göran Hagberg, Mats Nordenberg, Johnny Gustavsson, Jan-Ivar Bergqvist, Håkan Arvidsson, Torbjörn Isaxon, Inge Ejderstedt, Jan Mattsson, Peter Svensson och Tommy Evesson

Tränare: Gunnar Nordahl

AS Roma

Paolo Conti, Sergio Santarini, Francesco Rocca, Piergiorgio Negrisolo, Alberto Batistoni, Giancarlo De Sisti, Franco Cordova, Loris Boni, Valerio Spadoni, Pierino Prati, Stefano Pellegrini

Tränare: Nils Liedholm