Östers IF presenterar ny sportslig organisation

Sedan tränare Denis Velic meddelat att han lämnar klubben efter säsongen 2021, har ett intensivt arbete med att forma kommande tränarstab pågått. Nu står det klart att Srdjan Tufegdzic, Torbjörn Arvidsson och Rasmus Rydén kommer att utgöra representationslagets tränartrio 2022 och framåt.

"Vi är väldigt glada över den här organisationen. Det är en oerhört bra mix, olika erfarenheter och karriärer som kommer leda till bra saker. En organisation som sjuder av entusiasm, erfarenhet och arbetsvillighet. Framför allt har vi fått hit folk som vill vara här och utveckla Östers IF framåt." säger Vito Stavljanin

Srdja Tufegdzic eller 'Túfa' som han också kallas, har en elitkarriär som spelare, både i Serbien och på Island bakom sig. Túfa flyttade till Island 2006 och spelade där i FC KA Akureyri, där han sen 2007 började som tränare i deras akademi. 2013 fick Túfa ansvaret som assisterande tränare i samma klubb, som skulle ta steget till högsta serien 2016, men då med Túfa som huvudtränare. Sedan 2019 har han varit assisterande tränare i FC Valur, där han fick uppleva både ligasegrar samt Europaspel. Túfa har sedan år 2020 UEFA Pro License. Túfas kontrakt är skrivet på 2+1 år.

"Jag är väldigt stolt och hedrad över att få huvudansvaret för en förening med sån rik och stor historia. Ända sedan detta började bli verklighet har jag tittat på matcher och skapat mig en uppfattning och det är ett lag med stor potential, bra mentalitet och hårt arbetande spelare. Denis Velic har gjort ett väldigt bra jobb och lagt en bra grund." säger Túfa.

Ny assisterande tränare i representationslaget blir Torbjörn Arvidsson. Även Torbjörn har en lång elitkarriär som spelare bakom sig och är bland annat den spelare som gjort flest allsvenska matcher för Halmstad BK. Som tränare har han varit många år i Halmstad BK, men även i Kalmar FF, Varbergs BoIS och nu senast från kroatiska Hajduk Split. Även Torbjörn har sedan många år UEFA Pro License. Kontraktet är skrivet på 3 år.

"Bekanta områden för mig. Jag gjorde värnplikten bara andra sidan gatan (I11-området reds.anm) samtidigt som jag spelade i Kalmar FF och kom till regementet ensam från Kalmar, så det var tufft att dela logement med Hasse Eklund, Peter Wibrån, bröderna Jansson eftersom Östers IF alltid var en tuff motståndare och hade man förlorat sist, så gjorde tidigare nämnda profiler livet surt emellanåt. Men när möjligheten dök upp och Jens och Vito presenterade vart man vill med föreningen och hur man ska ta sig dit så var det ett enkelt beslut. Detta känns oerhört kul!

Som målvaktstränare fortsätter ett välbekant ansikte och en stor Österprofil. Rasmus Rydén. Rasmus är en tränare med stort hjärta för klubben och som nu även blir målvaktsansvarig i hela föreningen.

"Jag är ju som bekant en man som inte svävar ut för mycket med mina uttryck så nöjer mig med att säga: Det känns bra! Ska bli extremt roligt att få fortsätta den resa vi påbörjat med föreningens målvakter, samtidigt som en ny resa börjar med Túfa och Torbjörn", säger Rasmus.

Även på akademisidan är nu organisationen för 2022 och framåt, till stora delar fastställd.

Ny utvecklingschef, NIU-ansvarig och tränare för P19 blir Magnus Olsson. Magnus har varit i elitfotboll under många år, både som tränare hos bland annat IFK Värnamo och Växjö DFF. Han har utöver det haft roller som akademichef och andra uppdrag inom Smålands Fotbollsförbund. Magnus har UEFA A och UEFA Elite Youth A.

Ny tränare för P17 blir Daniel Friberg. Han kommer närmast från Östergötland och Mjölby AIF i division 2 som tränare. Daniel har UEFA A och har tidigare bott och studerat i Växjö, då spelade han även fotboll i bland annat Rydaholm.

I P16 kommer Andreas Sandberg att fortsätta som huvudtränare. Andreas har funnits med i föreningen i flera år nu, och är även målvaktsinstruktör. Han har UEFA B och är även distriktsförbundskapten i Smålands Fotbollsförbund.

"Vi har jobbat hårt för att hitta en helhetslösning gällande både A-trupp och akademi, där vi velat kombinera unga hungriga tränare med erfarenhet och stabilitet. Vi är idag stolta över att presentera den organisation som skall ta Öster framåt de närmaste åren" säger klubbdirektör Jens Magnusson