Östers IF startar med eSport

Östers IF startar under 2020 upp med en helt ny verksamhet, detta inom eSport. Från och med mars är föreningen ett av 20 deltagande lag i eAllsvenskan.

Jacob Gustafson, marknad och kommunikationschef:

- "Det känns oerhört spännande att få starta igång med eSport inom Östers IF, vilket gör att vi spetsar föreningen med ytterligare en ny och spännande verksamhet. Säsongen i eAllsvenskan startar under kommande vecka och det ska bli oerhört kul att komma igång, spelarna i vår eSportstrupp är redo att sätta igång. Under kommande veckor kommer vi att presentera ytterligare kring vårt lag, vår satsning och våra spelare."

eAllsvenskan

eAllsvenskans andra säsong är indelad i tre olika faser. Först ut är ett fyra veckor långt onlinespel där klubbarnas seedning till fas två avgörs. Fas två består av ett studiogruppspel med fyra grupper om fem lag vardera och spelas den 9-10 april. De två bästa lagen i varje grupp kvalificerar sig för den avgörande säsongsfinalen i maj.

Onlinespelet kommer att sändas genom klubbarnas egna kanaler på YouTube/Twitch. Studiogruppspelet och säsongsfinalerna sänds via Dplay samt genom eAllsvenskans kanaler på YouTube och Twitch.

Onlinespelet, seedningsfasen, kommer att spelas med ett Swiss-upplägg och varje omgång avgörs i formatet bäst av fem. Vilka klubbar som ställs mot varandra i den inledande omgången avgörs genom en lottning som sker fredag den 6 mars. Lottningen sänds live på eAllsvenskans Twitch-kanal.

Om eAllsvenskan säsong 2:

• Ligan innehåller 20 klubbar (från Allsvenskan och Superettan)
  • Varje klubb representeras av minst två professionella FIFA-spelare
  • Ligan pågår under två månader med början den 10 mars

Läs mer om eAllsvenskan och årets säsong här.