Östers IF U21-Helsingborgs IF U21: 1-3

Östers IF U21 kunde inte rå på Helsingborgs motsvarighet. Matchen slutade 3-1 till gästerna efter att Öster stundtals varit det bättre laget men inte kunnat sätta dit sina chanser. På bilden nickar provspelaren David Engström in reduceringen till 1-2.

Östers IF U21 - Helsingborgs IF U21

6 mars 2013

Tipshallen

Östers IF mötte ett för dagen vitt Helsingborgs IF. Öster hade ställt upp enligt följande:

Robertino Kljajic

Elmin Nurkic (C)

David Engström

Jakob Gustafsson

Jesper Andersson

Jonatan Rehnström

Darijan Bojanic

Fredrik Lundgren

Alexander Henningsson

Andreas Birgersson

Jonas Hellgren

Hemmalaget tog tag i taktpinnen direkt och Nurkic känsliga genomskärare kunde sånär friställa Hellgren efter några minuter, den senare blev dock obstruerad av gästernas målvakt Linus Müller och fick nöja sig med en frispark som sedermera blev resultatlös.

Inledningsvis slogs det många långbollar från båda lagen men efter en kvart kunde Birgersson slita sig till ett bra läge efter just en sådan. Han tryckte bort sin försvarare i ett kanten av straffområdet och hittade ett avslut ur en snäv vinkel men Müller lyckades avvärja. Strax därpå rann Hellgren igenom efter att han lurat offsidefällan och dragit bort den utrusande målvakten men avslutet blev för tamt och en försvarare hann rädda på mållinjen.

I matchens 23 minut kunde Helsingborg ta ledningen genom en kontring, hemmaförsvaret missade i markeringen när HIF:s vänsterback hade smugit upp och han kunde enkelt rulla in 1-0.

Redan tre minuter senare ökade Helsingborg på till 2-0 efter att den inledningsvis pigge David Svensson rakat in en retur.

Efter gästernas 2-0 mål sjönk tempot i matchen en aning och lagen bytte halvchanser. Öster skulle dock få nästa riktiga farlighet när Nurkic inlägg träffade pannan på en framåtrusande Birgersson i bra läge men bollen smet retfullt förbi den bortre stolpen. Samme Birgersson fick ytterligare en chans med huvudet men även den gången gick bollen tätt utanför.

Öster hade ett hårt tryck och fick också utdelning strax innan halvtid när provspelande David Engström knoppade dit Nurkic hörna och reducerade ställningen till 1-2.

I början av andra halvlek hade tempot gått upp och en som visade prov på fina konster var Darijan Bojanic. Han snurrade snyggt bort sin försvarare innan han lirkade fram bollen till en ren Birgersson som dock återigen lade bollen tätt utanför. Bojanic testade sedan skottlyckan själv och tvingade fram en hörna efter ett tungt avslut.

Helsingborg å sin sida fick sin första riktiga chans i den 52 minuten och tvingade fram en dubbelräddning från Kljajic, den första räddningen gav en svag retur och ett ypperligt volleyläge för gästernas Gustav Jarl, han fick också på en bra träff men Kljajic revanscherade sig och kunde styra ut bollen till en resultatlös hörna.

Hellgren var sedan mycket nära att kvittera för Öster när hans nick träffade stolpen i den 54 minuten.

Öster trummade på och skaffade sig allt fler lägen. Nyinsatte Gitselov fick ett fint inspel av Birgersson men lyckades inte förvalta chansen. Närmre än så kom dock aldrig Öster, när man flyttade upp positionerna för att jaga kvitteringen kunde Helsingborg kontra och ett oturligt ingripande av Österförsvaret friställde Anton Kinnander som kallt rundade Kljajic och lade in 3-1. Strax därpå träffade även Daniel Nordmark ribban innan matchen blåstes av.

Öster stod för en stark första halvlek men lyckades inte ta till vara på chanserna medan Helsingborg gjorde mål på det de skapade. I den andra tröttades Öster ut och Helsingborg kunde hålla i bollen och rulla runt medan de spelade av matchen.

Darijan Bojanic har givit sin syn på matchen:

–I första halvlek kommer vi framåt och vi lyckas hålla kvar bollen inom laget, i andra halvlek får vi bara jaga vilket blir oerhört jobbigt. Vi lyckas inte spela runt eller hålla i bollen utan de stänger oss och förtjänar att vinna matchen.

–Jag är nöjd med min insats i första halvlek men i andra blev jag för trött, det tär på krafterna att bara jaga, det kändes som att vi mötte Barcelona idag.

–Jag tycker Elmin (Nurkic) var en av de bättre idag och vill ge honom beröm. Han gör alltid bra matcher och löper ständigt på sin kant. Han har även en känslig vänsterfot vilket han visade vid ett flertal gånger under matchen, inte minst på hörnan som resulterade i 2-1.

Östers IF U21-Helsingborgs IF U21: 1-3 (1-2)

23' 0-1 Fredrik Widlund

26' 0-2 David Svensson

45' 1-2 David Engström (provspelare från Moheda IF)