Östers IF utvecklar parafotbollen

Östers IF utvecklar Parafotbollen

Sedan ett par år finns parafotboll som en del av Östers IF. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen och välkomnar Emelie Dahl till föreningen som ansvarig för den fortsatta driften och utvecklingen.

Emelie är idag huvudtränare för paralaget Öster Stars som tränar en dag i veckan. Under vintertid bedrivs träningen inomhus på Centrumskolan. Dessutom har det öppnats upp för ett spontantillfälle för de som vill prova på parafotboll. Lördagar klockan 13.00 är barn mellan 8-14 år som har en funktionsvariation välkomna till Araby Park Arena oavsett om de är med i Öster Stars eller inte. Någon föranmälan krävs inte för dessa tillfällen. Under sommartid flyttas sedan träningen ut på Arabyvallen men första tillfället utomhus kommer laget att springa ut på Visma Arena tillsammans.

Med en lång erfarenhet från föreningslivet kommer Emelie att vara en viktig del i att göra parafotbollen till en naturlig del av Östers IF. Hon arbetar idag på Centrumskolan som pedagog både inom hemkunskap samt tillsammans med barn med särskilda svårigheter.

- Det känns jättekul att få förtroendet från föreningen för att fortsätta utveckla det arbete inom parafotbollen som vi påbörjat. Det skapar också större möjligheter för våra deltagare och öppnar dörrar för att ännu fler skall kunna vara med, säger Emelie Dahl.

Under 2022 kommer Öster Stars för första gången att delta i ett speciellt utformat seriespel och i november får parafotbollen en egen grupp i Östers inomhusturnering LF-cup. Något som laget ser fram emot väldigt mycket.

- Vi har länge velat göra det som vi gör idag ännu bättre och tillsammans med Emelie kan vi nu ta nästa steg tillsammans. Vi firar detta med att köra första utomhuspasset på Visma Arena den 19:e april och hoppas att ännu fler vill vara med oss på resan under 2022, säger föreningens CSR-ansvarige Sara Lennqvist.

Det finns fortfarande platser kvar för dig mellan 8-14 år med en funktionsvariation som vill spela fotboll i Östers IF. Ta kontakt med Emelie, emelie.dahl@ostersif.se, för din anmälan.

Välkommen Emelie och heja Öster Stars!