Östers IF värvar Ammar Ahmed

Den centrala mittfältaren Ammar Ahmed, närmast från Syrianska FC, med erfarenhet i spel från både Allsvenskan och Superettan är klar för Östers IF och har skrivit på ett kontrakt över två år. Ammar blir därmed vintern tredje värvning och ansluter till laget vid uppstarten i januari.

Ammar född 1988 kom fram i elitfotbollen genom AIK:s ungdomsakademi, där han säsongen 2006 blev utsedd till årets unga spelare i akademin.

Men första genomslaget kom efter flytten till Åtvidabergs FF inför säsongen 2015, där det blev två starka säsonger med 30-talet allsvenska matcher.

Efter genombrottet i ”Åtvid” blev Ammar värvad av Dalkurd och var med och spelade upp laget i Allsvenskan efter att ha varit ordinarie på mittfältet med 26 matcher och 6 mål. Efter två säsonger i Dalkurd med 20 matcher i Allsvenskan under den andra säsongen så gick flytten inför årets säsong till Syrianska, där mittfältaren har varit en viktig pjäs – med bland annat 6 mål och 6 assist under året.

Och nu står det alltså klart att mittfältaren är klar för Östers IF, klubben som han har signerat ett tvåårskontrakt med.

Denis Velic:

- "I Ammar får vi in en meriterad och erfaren spelare från den högsta nivån i Sverige. En central mittfältsmotor som kan hjälpa oss att utveckla vårt passningsspel, samt bidra med poäng med sin fantastiskt fina högerfot. En oerhört bra fotbollsspelare och lika härlig människa som kommer bidra med sitt ledarskap till gruppen.”

Ammar Ahmed:

- ”Det känns oerhört bra att vara på plats. Jag är väldigt förväntansfull inför de kommande säsongerna – man vill börja med en gång. Jag har fått ett mycket bra intryck av Denis och övriga, faciliteterna är fantastiska och förutsättningarna för att göra något riktigt bra finns här.

Karriärstatistik:

Allsvenskan: 48 matcher, 1 mål, 4 assist