Östers IF värvar Petar Petrovic!

Under måndagen blev det klart att Östers IF värvar den 24-åriga yttern Petar Petrovic. Den Malmö FF-fostrade mittfältaren har skrivit på ett kontrakt över 1+1 år med rödblått och ansluter till laget i början av januari efter julledigheten.

24-åringen började sin karriär i Arlövs BI som ung, innan det blev flytt till Malmö FF och deras ungdomsakademi vid 15 års ålder. Sedermera fostrad i Malmö FF fram till och med år 2015 (skrev A-lagskontrakt med MFF som 17-åring), där mittfältaren sedan gick vidare i karriären med spel i Ängelholms FF och IFK Värnamo.

I IFK Värnamo så hade Petar sin hittills starkaste säsong poängmässigt, då han i Superettan gjorde 26 matcher och 17 poäng – 5 mål och 12 assist.

Efter den framgångsrika säsongen 2017 blev Petar värvad av IF BP – då nykomlingar i Allsvenskan – där det blev 13 matcher i högsta serien. I början av 2019 gick sedan flytten vidare till serbiska högstaligan och laget Radnički Niš, där blev det 11 matcher och 2 mål innan Västerås SK plockade in honom till Superettans avslutning under hösten.

Utöver spel i Allsvenskan, Superettan och Serbiska högstaligan så har Petar sju ungdomslandskamper på sin meritlista, för Sveriges P17 och P19-landslag.

Peter Petrovic:

- ”Det känns riktigt bra att skriva på för Östers IF. En storklubb och enligt mig med förutsättningarna som Öster har, så tillhör man egentligen Allsvenskan. Det ska bli riktigt roligt att få arbeta med Denis och det har känts bra ändå sedan den första kontakten togs. Nu längtar man bara tills det drar igång i januari och det ska bli riktigt kul att tillhöra Östers IF."

Denis Velic:

- ”Det känns otroligt kul att Petar väljer Östers IF. En kille med god erfarenhet från Superettan, en dokumenterad poängspelare på denna nivå, men som fortfarande är hungrig på att ta nästa steg i sin karriär och helt klart en spelare som inte nått sin fulla potential ännu. Jag hoppas att vi kan hjälpa honom ta det steget hos oss. Jag anser att Petar har sina största styrkor i det offensiva spelet, är otroligt skicklig en mot en med en fin avslutsfot och bra på att skapa målchanser åt sina medspelare.”

Frågor för media hänvisas till:
Denis Velic, denis.velic@ostersif.se
Jacob Gustafson, jacob.gustafson@ostersif.se