Petars kanon sänkte Öster

Det blev som vanligt tätt och tufft melan Trelleborg och Öster och det var till slut en individuell prestation av förre Österspelaren Petar Petrovic som fällde avgörandet på Vångavallen.

TRELLEBORGS FF - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)

1-0 73 Petrovic

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Hauksson - Rochester - Kusu
Westermark - Mortensen - Lima

59' Mujanic (Kusu)
82' Zahirovic (Lima)
86' Brenner Toris (Westermark)
Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Vi är inte tillräckligt bra såklart. Under första halvlek kommer vi inte alls upp i nivå. Tycker att det är lite ologiskt sedan, under vår bästa period i matchen när det är vi som för spelet och vill gå framåt men blottar oss en gång rejält. Det är klart att Petars prestationer känner vi till, jag hade honom hos oss förra året och den här typen av tungan på vågen var han för vår del förra året. Det kanske är en av orsakerna att det skiljer så här mycket i tabellen mellan oss i antal poäng.

Det är jättetufft, killarna jobbar och sliter coh vi gör en del förändringar i halvtid rent taktiskt och jag tycker vi kommer ut bättre och det är vår bästa period i matchen. Vi är på gång framåt och de är lite tillbakatryckta. Men så är det i fotboll, vi slår bort en boll högt upp i banan, det öppnar en jättestor yta för Petar och en sån prestation är svår att försvara sig mot.

Man kan inte lägga sig ner och tycka synd om sig själv. Vi kommer ändå till lägen där vi ska kunna göra det bättre, både i den här matchen och tidigare matcher. Det finns bara ett sätt och det är att jobba ännu hårdare, gnugga ännu mer och försöka gjuta mod i killarna.

Det finns inte så mycket att välja på, det är bara att försöka få ut det bästa ur varje spelare till varje match. Vi möter ett TFF på bortaplan som är en erkänt tuff match, vi har gjort tuffa jämna matcher nu i två år med uddamålssegrar till oss förra året i båda och nu till dem. Vi möter ett topplag på bortaplan och jag tycker vi står upp bitvis väldigt väldigt bra och kan ta med oss perioder vi gör bra. Men det är klart att vi måste börja producera mål framåt och ta poäng, det blir en lång höst."

Matchen i korthet:

Vi fick se en ganska jämn första kvart på Vångavallen, där lagen skapade varsitt halvläge - ett skott en bit utanför högra stolpen av Saeid för TFF efter en hörna i sjunde minuten och ett skott över av Nicolas Mortensen från bra position i elfte minuten, ett läge som borde utnyttjats bättre.

Därefter tog hemmalaget över allt mer och i 20e minuten hade Öster tur att Kozica valde att gå på eget avslut i burgaveln istället för att spelaOffia som hade sprungit sig helt fri.

Förutom en lurig hörna av Petrovic i 22a minuten skapade Trelleborg ändå inte många farligheter, men tre minuter före paus såg det oroande ut när Offia fick bollen inne i målområdet, men John Stenberg såg till att störa tillräckligt för att nigerianen skulle rulla avslutet en bit utanför högra stolpen.

Efter paus tog matchen mer fart och i 49e minuten kunde matchen tagit en helt annan vändning när Tatu Varmanen lyfte en boll över mittförsvaret på Lucas Lima, men denne fick nedtagningen snett och bollen studsade på armen och blev korrekt avblåst.

I 53e minuten fick vi se den första av matchens två jätteprestationer, när Trellebog lyfte in en boll från högerkanten och Kozica kunde nicka mot öppet mål, men Östermålvakten Mathias Nilsson hanndit och kunde få upp vänsterhanden för att stoppa bollen, så att Stenberg sedan kunde rensa.

Nu var matchen öppen och bara tre minuter senare spelade Kusu fram Mortensen, men på en svår boll snett bakifrån satte dansken avslutet i utsidan av burgaveln.

I 58e minuten fick Mortensen en bra boll från Lima, men denna gång hann Isak Jönsson mellan och kunde täcka avslutet.

Jönsson räddade även hemmalaget tio minuter senare, när Westermark tagit en fin löpning och rullat bollen in mot Mortensen men än engång hann mittbacken få foten mellan.

Fyra minuter senare kom istället smällen åt andra hållet och det var verkligen en smäll. Jesper Modig gjorde en bra brytning djupt på egen planhalva och lyfte en boll upp på Petrovic, som tog med sig bollen från halvplan upp till straffområdets utkant, där han klippte till och dunkade upp ledningsmålet i bortre krysset.

Öster skapade ett snabbt läge att utjämna när Lima i 75e minuten klippte till från distans, men prickade ribbans ovansida. Därefter hade Öster svårt att utmana, Westermark hade en nick strax utanför högra stolpen tio minuter före full tid och inbytte Alen Zahirovic utmanade en del på sin vänsterkant men då fanns ingen rödblå inne i mitten för att utmana och Trelleborg kunde spela av till uddamålsseger.