Poänglöst på Örjans Vall

En pigg inledning räckte inte mot topplaget Halmstad, som var betydligt bättre på att ta tillvara på sina chanser och det blev förlust på Örjans Vall.

HALMSTADS BK - ÖSTERS IF 2-0 (1-0)

1-0 25 Karim
2-0 69 Kurtulus

Mehic
Karlsson - Lundgren - Berg - Silverholt
Johansson - Drott - Persson - Petrovic
Mortensen - Keene

66' Alexandersson (Keene)
78' Pavic (Karlsson), Ahmed (Persson)

Mer statistik på förbundets matchsida

Denis Velic om matchen:

"Jag är självklart otroligt besviken att vi inte får med oss nånting härifrån. Jag tycker vi gör en fin start på matchen, vi får den match vi vill. Vi har en tydlig matchplan och får bra snurr på Halmstad, och skapar ett par tillfällen. Både där Malle (Malkolm Nilsson, HBK:s målvakt) tappar bollen och något till.

Vi har ett par lägen och håller Halmstad utanför de farliga ytorna. Men tyvärr, som hanska ofta på sistone tar vi sen ett par felbeslut när de får in bollen till vad jag tror är deras första skott mot mål och sedan sitter den i bortre. En bra prestation av Karim såklart men det känns jättetufft med den fina starten vi gjort.

Men vi håller modet uppe och fortsätter skapa ytterligare lägen med bland annat Nicolas nick som Malle gör en bra räddning på.

Vi försöker justera lite i halvtid men får inte ut det riktigt i andra, klart Halmstad ändrar också lite grann. Deras andra mål är också en bra prestation men det är alldeles för billigt, han ska inte kunna gå genom fyra-fem man så. Inte för att ta något från prestationen men vi måste agera mycket bättre i det läget.

När 2-0 kommer är det ju otroligt tufft, Halmstad är väldigt bra på att hålla i bollen och spela av tid - det känns som vi spenderade en kvart nere vid hörnflaggan. Det är klokt resonerat, men vi måste omsätta de chanserna vi har i första."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Matchen inleddes händelserikt, med en frispark i bra läge för Halmstad redan i andra minuten, som Östers försvar dock kunde rensa utan bekymmer. Minuten senare jobbad Öster fram matchens första hörna, vilket blev en kort variant som kunde blivit farlig men Calle Johansson tog för mycket tid på sig i sistaläget och en försvarare kunde täcka.

I femte minuten kom en riktig farlighet när Stefan Karlsson lyfte en lång boll nästan från mittlinjen och HBK-målvakten Malkolm Nilsson kom lite sent i utrusningen varpå Nicolas Mortensen nicktouchade bollen förbi denne och hade öppet mål, men lyckades inte återfå balansen och träffade inte bollen med sitt försök till hängande volley.

Två minuter senare skapade Öster ett nytt jätteläge när Mortensen snappade upp bollen vid kortlinjen och spelade bakåt mot straffpunkten där Petar Petrovic mötte och tyvärr gick för mycket på kraft när han skickade avslutet en bit utanför högra stolpen.

I takt med att matchen gick jämnade den ut sig och hemmalaget visade mer av sin förmåga att nita sig fast i sista tredjedelen vilket skulle ge resultat i 25e minuten. Efter flera misslyckade försök av Öster att få undan bollen kunde Kroon spela in till Karim som bara vände runt och avslutade under Mehic i bortre burgaveln.

Fyra minuter senare kunde kvitteringen mycket väl kommit när ett inlägg från vänsterkanten nådde Mortensen vid bortre stolpen. Dansken satte nicken via marken nära stolpen, men målvakten hann ner med vänsternäven och kunde skopa undan bollen.

Tre minuter senare frsökte Keene nå in med en låg boll mot Mortensen men försvaret rensade till hörna. Denna lyftes i hög båge med hård inåtskruv av Petrovic, och Nilsson fick kämpa ganska bra för att nå bak och boxa undan den ur farozonen.

Efter paus tog HBK direkt över mer av spelet och bjöds på ett jätteläge i 49e minuten när Månz Berg missade när han skulle rensa men en volley och istället frispelade Wiedesheim-Paul men en snabb utrusning av Mehic oskadliggjorde läget.

Tio minuter in i andra kom Öster så till två bra chanser på en minut. Först lyfte Stefan K en bra boll från höger in i straffområdet där Mortensen och nickade bollen tätt utanför högra krysset. Minuten senare jobbade Keene bra till vänster och slog en boll in bakom backlinjen som nådde Mortensen vars nick touchade stolpen men innan dess var avvinkad för offside.

Timmen in i matchen hade hemmalaget en ny chans när Kroon friställde Wiedesheim-Paul, men en ny bra insats av Mehic gjorde att det bara blev hörna av situationen.

I 69e minuten kom så ändå tvåan när Kurtulus alldeles för ohotad kunde kliva in från högerkanten och passera fyra rödblå innan han klippte in bollen lågt i vänstra burgaveln.

Tre minuter senare kom en bra chans till reducering när Calle Johansson lobbade bollen över en försvarare och tog sig till bra avslutsläge men skickade avslutet i lite för målvaktsvänlig höjd och Nilsson kunde parera trots att det var hårt. Därefter spelade ett  nöjt hemmalag rutinerat av matchen utan att ta en enda onödig risk.