Poängtapp i Åtvidaberg

Trots en timmes spel med en man mer kunde ett omständigt Öster inte stänga matchen mot Åtvidaberg och tappade två poäng efter att hemmalaget kvitterat på en omdiskuterad straff.

ÅTVIDABERGS FF - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)
0-1 41 Johanneson
1-1 75 Helg (straff)
Publik: 3714

Öster startade med:
Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Drott - Crona - Pavic
Östlind - Johannesson - Fuhre

65' Shaze (Fuhre)
79' Adu (Drott)
85' Bajrovic (Östlind)

Utvisning:
31' Holm

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4Play:

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster hade till en början svårt att få igång spelet på en väldigt vattnad konstgräsplan på Kopparvallen, och fick till en början försvara sig. Efter knappa tio minuter började man dock hitta rätt. Först genom David Johannesson som bröt in från vänster men fick ge sig i tuff uppvaktning och minuten senare genom en snabb frispark fram mot Johannesson som kom fri med Gustav Jansson i Åtvid-målet men fick se målvakten stå för en fin räddning. På returen fick Lars Fuhre inte träff och skickade avslutet över.

Två minuter senare skottfintade sig Mattias Pavic in från vänster och tog ett bra avslut som täcktes av en försvarare. Returen gick till Crona vars avslut också täcktes av en försvarare.

Strax därefter kom ett farligt anfall för hemmalaget när Bellander tog en bra löpning längs vänsterkanten och slog en låg boll in i straffområdet där Holm kom stormande men lyckligen inte riktigt nådde bollen.

Efter en lång period där hemmalaget hade mest boll men ingen skapade några chanser kom ett jätteläge i 31a minuten när Johannesson slog en perfekt boll fram till Fuhre, som kom fri med målvakten men fick en rejäl knuff i ryggen och inte kunde få iväg något avslut. I momentet efter kom en riktigt ful tackling när Holm tappade boll och hoppade in med två sträckta ben mot Crona, som slog runt ett helt varv i luften av träffen och blev liggande en bra stund innan han kunde spela vidare - till skillnad från Holm som fick ett av årets mest välförtjänta röda kort.

Efter utvisningen tog Öster naturligt över mer av spelet och lyfte ett antal bollar fram mot Fuhre och Johannesson innan vi i 41a minuten bjöds på en riktig delikatess. Ett snabbt uppspel gick via Fuhre fram till Johannesson som kallt pricklobbade in ledningsmålet i bortre burgaveln.

ANDRA HALVLEK

Trots manfallet hade Åtvidaberg mycket boll i inledningen av andra halvlek. Östlind hade en fin omställningsmöjlighet i 47e minuten men fälldes tufft och sedan dröjde det fem minuter till innan Öster hotade igen. Då kom en bra boll från Crona ut på Fuhre, som drev bollen uppåt innan han slog en låg boll in mot Johannesson som inte riktigt fick kontroll på bollen så Jansson kunde roffa åt sig den.

Några minuter senare fick Östlind åter frispark strax utanför straffområdet och Crona knoppade en fin boll in på Vasilj vars nick styrdes undan och returen gick till Johannesson som avslutade hårt men några decimeter utanför vänstra stolpen.

Nu var Öster uppe i varv och bara minuten senare kom en perfekt boll fram till Fuhre, som fick se sitt avslut täckas av Jansson och innan Johannesson hann på returen hade målvakten hunnit dit också. Två minuter därefter fick Fritiof Björkén en cross från Östlind och hittade in till Johannesson i bra läge framför mål men dennes styrning stack precis utanför vänstra stolpen.

Med 20 minuter kvar såg tvåan så ut att komma när Johannesson sprang sig fri på en boll från Pavic, men fick ner nedtagningen på fel sida och drog hårt ansatt av Jansson avslutet med vänstern i burgavelns utsida.

Fem minuter senare hade hemmalaget knåpat ihop en hörna, som såg relativt ofarlig ut tills en Åtvidspelare sprang in i Drott, kastade sig till marken och fick inte bara straff utan även gult kort mot Drott med sig. Straffen rullade Simon Helg kallt in till vänster om Malmkvist.

Efter målet fick hemmalaget luft och bara två minuter senare lyfte man in en frispark i straffområdet där Birkfeldt mötte med pannan och Malmkvist fick göra en riktigt bra räddning.

Därefter hände inte särskilt mycket. Med någon minut kvar till full tid stod Adu för ett bra inspel mot Bajrovic som lyckades hålla i bollen i ett moment men sedan fick se Jansson norpa den. I sista stopptidsminuten skickade Adu iväg ett pressat skott som målvakten styrde ut till hörna, men innan denna hann hota hittade domare Kanerva en frispark för hemmalaget och kunde sedan blåsa av matchen.