Publiktillströmningen fortsätter på Visma Arena

Svensk Elitfotboll har publikmässigt växt något enormt på sina håll både i Allsvenskan och Superettan. På Visma Arena och för Östers del har det inte varit ett undantag när nu vårsäsongens publiksiffror har sammanställts.

Inför säsongen infördes det som kallas för Publikstödet där supportrarna spelar en direkt roll i att stötta sin förening rent ekonomiskt. Ju mer hemmastöd på Visma Arena, desto mer pengar går till Östers IF. Så här säger svensk elitfotboll om den positiva publiktillströmningen som sker på på liganivå inom både Allsvenskan och Superettan.

–Många klubbar fortsätter att öka sina publiksiffror jämfört med 2022. Det är glädjande att se att framför allt klubbarna i Superettan tar stora steg framåt gällande publikrekrytering, det är ett hårt lokalt jobb som ligger bakom det, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Östers IF i toppskiktet av publiktabellen

Via de första sex hemmamatcherna kan vi se en publikökning med 48,1% jämfört med förra säsongen på Visma Arena. 21 596 personer har besökt Östers hemmamatcher hittills i år, vilket är ett publiksnitt på cirka 3 600 och en ökning med 1 169 i antalet besökare per hemmamatch jämfört med föregående säsong i Superettan.

Två sektioner som varit en bidragande orsak till den utvecklingen är Södra stå och den nya familjeläktaren där Skolkortet gäller för barn 6-12 år i Växjö kommun. En förklaring till att arenapubliken ökat kraftigt just på Visma Arena är resultatet av klubbens långsiktiga och hårda arbete med publikrekrytering. Men också att många kronobergsbor fick upp ögonen för Öster efter förra säsongens kval till Allsvenskan. Under sommarlovet kommer dessutom alla ungdomar (13-18 år) gå in helt gratis med Sommarlovskortet som en fortsättning av Östers satsning i att rekrytera fler unga till läktarna.

- Det är mycket glädjande utveckling vi ser just nu. Vi kan konstatera att vi har haft ett fantastiskt stöd på såväl hemmaplan som bortaplan. Den positiva publikutvecklingen vi haft sen i höstas, specifikt Enkronasmatchen och Kvalmatchen, har vi helt enkelt spunnit vidare på. Vi har gjort en medveten satsning för att barn och ungdomar skall ta sig hit, vilket såklart är helt avgörande för att supporterkulturen skall utvecklas och frodas. Jag ser framemot en mycket spännande höst tillsammans med vår fantastiska publik på Visma Arena, avslutar Jonatan Larsson, Privatmarknad- och Evenemangsansvarig på Östers IF.

Nästa hemmamatch efter uppehållet är fredag den 14 juli mot Skövde AIK.
Biljetter finner du som vanligt på vår biljettsida.