KRÖNIKA: Så länge man inte gett upp har man inte förlorat

Så länge man inte gett upp har man inte förlorat. Så stod det på en lapp uppsatt på väggen på Lagavallen i Ljungby. En plats där jag spenderat många timmar av min uppväxt och mitt liv. Ett kanske slitet citat som min fantastiska ungdomstränare i både fotboll och ishockey Dan Johansson försökte pränta i oss ungdomar som han tränade. Han lyckades ganska bra för det är ett citat som jag fortfarande bär med mig. Både i hjärtat och huvudet.

Fast igår när strålkastarna släcktes på Bravida Arena kände jag mig som en förlorare. Det skall erkännas. ”Jag skäms” sa jag tydligen också till den gode Dan Magnusson på Smålandsposten. Men även när krutröken lagt sig så står jag för att jag faktiskt gjorde det. Jag skämdes för var att vi inte kunde bjuda upp till mer för de drygt 200 med röd-blåa hjärtan på läktaren i Göteborg denna svinkalla oktoberkväll. Som stod där och blev besvikna en gång till. Som var värda så mycket mer än det där. En gång till. Att inte hungern fanns där i ögon på alla som jag vill se varje gång man tar på sig tröjan med Österskölden på bröstet. Men att skämmas för Östers IF kommer jag aldrig att göra.

Mailkorgen dagen efter en match som igår doftar inte alltid kärlek. Eller så är det just det som den gör? Få saker berör och påverkar människor så mycket som ett fotbollslag och frustrationen när saker går emot kan ibland få folk att gå över gränsen. Som när en målvakt, utan att nämna någon specifik, beter sig helt bedrövligt framför en motståndarklack efter att matchen är slut. Visst en del hårda ord flög i luften men inga saker eller andra övertramp. Det fanns en frustration, besvikelse, ilska, förtvivlan i luften när laget stod framför klacken efter matchen. Men när laget gick av planen så hördes ”Vi älskar Öster” i Göteborgsnatten när övriga åskådare lämnat arenan för länge sedan. Jag har sagt det förr och säger det igen, vi har supportrar som vi ska vara stolta över!

En del tycker att vi ska sluta att prata om Allsvenskan för att det bara sätter onödig press på laget. Men att sänka ambitionsnivån bara för att det tar emot är en för enkel väg ut i min värld. Vi har som förening tagit stora steg framåt under de senaste åren. Vi har byggt upp en struktur och ekonomi i hela föreningen som gör att vi kan öka den sportsliga satsningen ytterligare 2024. Jag är fullständigt övertygad om att om vi fortsätter göra rätt saker så kommer vi att lyckas med vår övergripande målsättning. Att ta oss till Allsvenskan. Sen är väntan inte lätt och för att fortsätta att stjäla citat så plockar jag ett från en annan person som jag såg upp till mycket under uppväxten, Olle Ljungström. ”Gud, uppfinn nåt nytt. Som gör det lätt att hålla ut. Nåt för dom som väntar. Dom som orkar vänta mer.”

För att återknyta lite till rubriken. Tre omgångar återstår. Har vi gett upp? Aldrig! Så länge det finns en teoretisk chans skall vi slåss för det och även om drömmen skulle slockna innan säsongen är slut så skall vi slåss för varje poäng. Det är vi skyldiga alla som bryr sig om Östers IF. Jag hoppas att ni står där igen på söndag. Ni som betyder så oändligt mycket för föreningen. Vi skall göra allt för att ni inte skall bli besvikna igen.

Alltid Öster!

Jens Magnusson