Samarbetet fortsätter inom Växjös fotbollsallians

Som ett led i att stärka fotbollen i regionen stödjer flera av växjöalliansens klubbar allsvenska Östers IF i jakten på framgång i Allsvenskan 2013.

enom att sälja årskort till samtliga hemmamatcher för Östers IF, via den lokala klubben, kan samtliga föreningar dra nytta av att stadens största klubb återigen tillhör högsta serien och att många går på allsvensk fotboll.

–Genom samarbetet inom alliansen hoppas vi kunna skapa ett större intresse kring växjöfotbollen och dessutom skapa en målbild för våra ungdomar, säger Lars Pettersson i Växjö FF.

–Samarbetet kommer främja fotbollen och vara ett lyft för samtliga föreningar som ingår i alliansen, säger Räppes ordförande Daniel Vacha.

Sedan flera år tillbaka har fotbollsklubbarna i Växjö ett samarbetsorgan, Växjös fotbollsallians. Åtta fotbollsföreningar verkar för samarbete över gränserna, allt för att Växjöfotbollens ska bli så stark som möjligt.

Alliansklubbarna säljer, enligt avtal med Östers IF, årskort till samtliga allsvenska matcher i Växjö. Föreningen som säljer årsabonnemanget får då del av intäkterna.

Den klubb som säljer flest årskort får spela en seriematch på Myresjöhus Arena. Förra årets vinnare blev IF rejban.

–Det har givit oss intäkter och framför allt är det roligt för hela laget att samlas och gå på Östers matcher. Sen ser vi ju fram emot att spela en av våra matcher på Myresjöhus Arena, säger Johan Salomonsson, ordförande i IF rejban.