Samarbetet med HBK ger nya förutsättningar

Öster går till uppehåll som serieledare och är det av två lag som släppt in minst antal mål bakåt. Laget har hållit nollan i åtta av vårsäsongens seriematcher. För målvakten Isak Pettersson är det ett gott facit efter att ha spelat en stor roll till lagets resultat under våren. Med bl.a fem raka nollor och därtill en rad avgörande räddningar, återvänder nu Isak till Halmstads BK i Superettan.

Inför säsongen stod det klart att Öster skulle låna målvakten Malkolm Nilsson från HBK. Ett misstag i övergången upptäcktes och den sedan tidigare Österbekante keepern blev inte spelklar i tid. Lösningen med att erbjuda Isak speltid i Öster, kom att bli en lyckad satsning. Nu är låneperioden över och när höstsäsongen startar upp blir det med målvaktsparet Malkolm Nilsson och Rasmus Rydén.

Östers tränare Thomas Askebrand om bytet;
- Isak har verkligen levererat och Halmstad har fått kvittenser på hans färdigheter. Vi är mycket nöjda med på vilket sätt Halmstad har ställt upp i frågan. Nu välkomnar vi Malkolm till laget och klubben.

Isak Pettersson Malkom Nilsson Rasmus Rydén