Sebastian Starke Hedlund ansluter till Öster

Mittbacken Sebastian Starke Hedlund blir nästa man att skriva på ett nytt avtal med Östers IF. Sebastian ansluter till laget i januari på ett avtal skrivet över 2024.

Vår nya mittback är 27 år gammal och fick sin skolning i Brommapojkarna innan han blev ungdomsproffs i tyska Schalke 04. Efter tre år återvände han till Sverige och GAIS där han efter att halvår blev värvad till Kalmar FF. Sebastian har ett flertal ungdomslandslagskamper på meritlistan och var även uttagen i OS-truppen i Rio de Janeiro. De senaste 4 åren har han spelat i Isländska Valur där han blivit mästare vid två tillfällen och där även tränats av en viss Tufa.

Tufa beskriver sin nygamla spelare så här:

- Vi får in en mycket stabil och professionell spelare. Snabb och aggressiv med erfarenhet av att spela om titlar och europamatcher. Det är en spelare som jag verkligen velat få till Öster.

Även sportchefen Vito Stavljanin var nöjd med sitt senaste nyförvärv:

- Sebastian har karaktären som vi letat efter och har varit tydlig från början med att han verkligen vill till Öster. En bra passningsspelare med rätt attityd som kommer att passa perfekt in i vår grupp.

Kontraktet är skrivet över två år och Sebastian med familj flyttar till Växjö i början av 2023.

- Det känns extremt bra och motiverande att komma till Öster. Mitt första intryck av föreningen är bara positivt och jag är glad och stolt över att få bli en del av den. Jag vet vilka ambitioner och mål föreningen har och jag kommer ge allt för att hjälpa Öster tillbaka till Allsvenskan, säger Sebastian.

Varmt välkommen till Östers IF!