SEGER MOT MALMÖ GER CUPHOPP

Öster leder grupp 3 i Svenska Cupen inför sista omgången, efter ännu en mycket väl genomförd match och ny 2-1 seger.
Faktum är att Öster även hade en boll på mållinjen i första halvlek och en i stolpen i slutsekunderna som mycket väl kunde resulterat.

ÖSTERS IF - MALMÖ FF 2-1 (0-0)

1-0 51 Kapcevic
1-1 54 Antonsson (straff)
2-1 89 Ahrn
Publik: 2055

Andersson
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Pavic
Ljungberg - Örnblom - Andreasson - Johansson
Kapcevic - Johannesson

77' Ahrn (Kapcevic)
92' Larsson (Andreasson)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Öster hade läst på bra och försökte upprepa Degerfors recept från förra helgen med att chocka Malmö från start. Stundtals såg det också lovande ut, med ett läge i sjätte minuten där Dragan Kapcevic rev med sig bollen mellan två försvarare men inte fick till avslutet som kanske främsta exempel.

I trettonde minuten jobbade Öster också fram matchens första riktigt vassa målchans när Christian Ljungberg tog med sig bollen diagonalt innan han lade en perfekt boll genom backlinjen på Calle Johansson, som försökte avsluta lågt men fick se Malmös målvakt Melicharek göra en kvalificerad räddning.

Minuten senare fick Östers nye målvakt Tobias Andersson presentera sig med bravur för sin nya hemmapublik. Antonsson frispelade Strandberg som avslutade stenhårt mot bortre burgaveln men Andersson räddade tryggt.

Nu tog gästerna över mer av spelet och kunde nog av vissa domare fått straff i 20e minuten när Antonsson trasslade in sig i Stefan Karlssons ben men en välplacerad Daradic tvekade inte en sekund när han lät spelet gå. Fem minuter senare fick Andersson stå för en ny stark räddning när en till synes förlupen boll damp ner hos Traustasson som klippte till direkt men stoppades av en bra målvaktsinsats.

Mot slutet av halvleken återtog Öster mer av spelet och två minuter före paus var man ytterst nära att ta ledningen. Filip Örnblom nådde, trots hård uppassning, högst på en hörna och fick iväg en nick som Melicharek tappade men själv kunde kasta sig och rädda på mållinjen.

ANDRA HALVLEK

Efter en mer tveksam inledning på andra halvlek fick vi se ett tjusigt mål efter sex minuter. Stefan Karlsson smekte fram en lyftning efter en hörna och Kapcevic tog en vältajmad löpning, gjorde en av sina patenterade nedbröstningar och rullade sedan iskallt in ledningsmålet under Melicharek.

Några minuter senare uppstod det kontrovers. En Malmöspelare slog ett inlägg som såg ut att styra på höften eller bröstkorgen på Ljungberg men domaren ansåg att det var hands och pekade på straffpunkten, varifrån Marcus Antonsson stenhårt klippte in kvitteringen till vänster om Andersson.

Om Öster påverkades av den tuffa straffen ska vi låta vara osagt, men man föll tillbaka mer och det började synas vilket lag som ska slåss om SM-guldet i år och vilket som har något år kvar dit. I 70e minuten fick Tobias Andersson göra en helt makalös dubbelräddning när först Gall sköt hårt och sedan Antonsson dök upp på returen. På andrareturen hade Strandberg öppet mål men då dök Månz Karlsson och petade ut bollen över kortlinjen.

Med knappa kvarten kvar jobbade Öster sig tillbaka och hade bland annat en omställning där endast en klassbrytning av Bachirou hindrade ett två mot en-läge för Andreasson och Kapcevic. Två minuter senare bjöd Calle Johansson på godis när han tog sig förbi tre spelare innan han spelade fram Andreasson som försökte avsluta nere vid stolpen men målvakten gjorde en bra räddning.

Efter en ny period av mer himmelsblått bollinnehav stack Öster upp igen i slutminuterna, och i 89e minuten stod Stefan Karlsson för ett jättejobb när han efter en fin boll från Lundgren bröt in från höger och rullade in bollen framför mål där inbytte Gustav Ahrn kunde peta in bollen i öppet mål.

Öster hann faktiskt med två chanser på stopptid, ett skott över av Johansson och ett jätteläge i 93e minuten när Johannesson slitit sig fri fån halvplan och petade den förbi målvakten men tyvärr träffade stolpen. Resten av matchen kunde man dock spela av och tog sig upp i ledning av cupgruppen inför lördagens sista omgång.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: