Seger trots ''semesterfotboll''

"Det här var riktig semesterfotboll" konstaterade Thomas Askebrand efter 3-1 segern mot FC Gute på ett soligt Gutavallen.
Samtidigt tog han inte så hårt på spelkvalitén just idag utan gladde sig åt ett kämpamål av Dragan Kapcevic och mös i största allmänhet när nyförvärven kom på tal: "Det här kommer att bli riktigt bra".

FC GUTE - ÖSTERS IF 1-3 (0-1)
0-1 43 Bajrovic
1-1 47 Silva
1-2 62 Johannesson
1-3 82 Kapcevic

Malmkvist
Lindblad - Sundli - Örnblom
Pavic - Crona - Shaze - Strand
Adu - Bajrovic - Kapcevic

46' Drott (Shaze), Johannesson (Bajrovic), Fuhre (Adu), Karlsson (Strand)
Östlind (Kapcevic), Björkén (Pavic), Lövdahl (Lindblad)
70' Kapcevic (Johannesson)
80' Nurkic (Örnblom)

Öster testade mycket i träningsmatchen mot gotländska Gute (för tillfället fyra i sin division två-serie) och det tog tid att få igång spelet. Hemmalaget var mycket nära att ta ledningen i sjunde minuten efter en fin insats av Villiam Dahlström som kunde lyfta bollen mot ett tomt mål men innan det rasslade hann Kalle Lindblad dit och nickade undan bollen på mållinjen.

Efter många om och men var det så i 40e minuten ytterst nära att Dragan Kapcevic fick göra sitt första mål i Östertröjan efter ett lågt inlägg från Mattias Pavic men bra på gränsen till hårt försvarsspel höll undan anfallaren så att bollen stack ut till Simon Strand, vars avslut fastnade på en försvarare.

Några minuter senare kom ledningsmålet efter bra förarbete av Kapcevic och Strand som slog bollen fram till Admir Bajrovic, som fick målvaktsreturen på sitt avslut på sig och kunde springa in bollen i mål.

Båda lag bytte mycket i paus och vi kan skylla hemmalagets kvittering av Martin Silva i 47e minuten på de sju bytena Öster hade gjort.

Så småningom stabiliserade Öster spelet och i 62a minuten sprang sig Johannesson fri och rullade in 1-2 nere vid vänstra stolpen.

Fem minuter senare kunde Johannesson blivit tvåmålsskytt på ett nytt friläge, men målvakten hann ut och kunde rensa stenhårt, en procedur i vilken han även klippte Johannesson, som fick en rejäl lårkaka ("Det var inte så farligt", enligt Askebrand) varpå Kapcevic fick kliva på igen.

Denne nickade tätt utanför på ett lysande Fuhre-inlägg och kunde sedan med risk för sin hälsa sträcka sig och trycka in ett Björkén-inlägg med västertårna.

Däremellan hade Elmin Nurkic gjort ett - bland de få tillresta rödblå - bejublat inhopp i Vasiljs tröja, vilket ställde till mycket bekymmer för speakern.

Mot slutet spelade Öster rolig fotboll men hade lite för roligt, vilket kunde straffat sig när hemmalaget kontrade och såg ut att reducera men fick målet bortdömt för offside - en bedrift som kvitterades två minuter senare när Dragan sprang sig fri efter att ha lyft bollen över målvakten men blev avblåst trots att han var metern in på egen planhalva när passningen slogs.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: