Sen seger säkrade sviten

Det satt långt inne, men i 94e minuten kunde Öster avgöra och säkra femteplatsen i serien, och kanske viktigare säkra femte raka segern hemma på Visma Arena när Nicolas Mortensen jobbigt osjälviskt spelade fram Jesper Westermark.

ÖSTERS IF - AKROPOLIS IF 2-1 (0-0)

1-0 56 Brenner Toris
1-1 59 Weilid
2-1 90+4 Westermark

Nilsson
Adolfsson - Berg -  Silverholt
Varmanen - Eklund - Hauksson - Pavic - Nordström
Mortensen - Brenner Toris

46' Westermark (Berg)
60' Magnusson (Nordström)
76' Rochester Sörensen (Brenner Toris)
92' Eriksson (Pavic)
Mer statistik på förbundets matchsida.

MARIO VASILJ OM MATCHEN:

"Det blev ganska exakt som vi hade pratat om innan, att de skulle ligga lågt tills det började komma in lite resultat.

Jag tycker vi kontrollerade det bra långa stunder men går ifrån det lite och där kommer de in i spelet mer.

I slutet kändes de lite hetare men de hade ju mycket att spela för också. De anfaller med mycket folk men vi reder oss bra tycker jag, och sedan är det ju ett fantastiskt avslut.

Vi visste hela tiden att det skulle komma chanser och hade folk som orkade kontra i det sista.

(Om Max Erikssons läge i näst sista minuten): Det hade varit fantastiskt för honom om han hade satt den. Det är en riktigt bra kille och en jättebra fotbollsspelare, som gör det riktigt bra när han kommer in. Sen spelar det inte så stor roll vem som gör målen, bara vi vinner."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Akropolis hade mest att spela för i säsongsavslutningen och stod också för matchens först målchans redan i 2a minuten när Burman fick en bra boll på högerkanten och lyfte ett inlägg/skott halvannan meter över det vänstra krysset.

I en match som målchansmässigt var ungefär lika het som adventsvädret dröjde det till 11e minuten innan Öster hotade framåt. Då mötte Mattis Adolfsson en hörna och nickskarvade den mot bortre krysset men träffade ribbans överkant.

Kvarten in i matchen började Akropolis bygga upp ett offensivt spel och kunde bita sig fast runt Östers straffområde några minuter, men närmre än dubbla hörnor kom de inte att utmana.

Tio minuter innan paus såg det defnitivt ut som att Öster skulle haft straff när bollen tog på Nikopoulos arm inne i eget straffområde men domaren valde att släppa och Öster kom inte närmre än en nick i burgavelns utsida av Nicolas Mortensen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog matchen lite mer fart. I 49e minuten drog Varmanen upp ett anfall på sin högerkant och skickade ett inlägg som gästerna tvingades rensa ut till hörna.

Tre minuter senare skapade Akropolis sedan matchens bästa målchans när Dimitriadis spelade fram Burman i bra läge, men Mathias Nilsson läste avslutet bra och räddade nere vid högra stolpen.

I 56e minuten bjöd vi sedan på ett riktigt snyggt anfall när Brenner Toris tog emot en lång boll och skickade vidar ut till Westermark på högerkanten, för att sedan ta löpningen in framför mål och möta bollen med pannan in till 1-0.

Målet skakade dock liv i Stockholmarna som gick direkt till anfall och i 59e minuten vände Eklund runt snyggt innan han spelade en boll rakt genom straffområdet till Weilid som kunde placera in kvitteringen.

Dryga kvarten före full tid var sedan Brenner Toris nära att åter ge Öster ledningen när han fick bollen ute till vänster i straffområdet och försökte knorra in den i bortre krysset men målvakten stod för en jätteräddning när han fick upp ena handen och kunde trycka undan bollen.

Mot slutet såg marginalerna ut att vara mot Öster. I 78e minuten föll Mortensen i offensivt straffområde men fick frispark mot sig. Fem minuter före full tid tog sig inbytte Isak Magnusson in bra från vänster och kapades tufft men tyvärr på fel sida linjen och den svåra frisparken lyckades ingen dra nytta av.

På stopptid hann båda lagen sedan med lägen. Först Akropolis när Bouvin slog en låg boll in framför mål där två medspelare fanns men Adolfsson kunde slänga sig och rensa.  Minuten senare drog just inbytte Max Eriksson upp ett anfall på vänsterkanten för Öster och spelade in till en väldigt fri Westermark i mitten, som osjälviskt valde att passa tillbaka till Eriksson som hade ett jätteläge men missade förstatouchen och sedan kom ordentligt ur vinkel och inte fick iväg avslutet.

Westermark fick ändå avgöra matchen minuten senare efter att Mortensen och Rochester dragit igång en snabb omställning där alla fokuserade på Mortensen som rullade bollen åt vänster till en helt fri westermark, som bara behövde peta in bollen.

Slutresultatet innebär att vi avslutar säsonen med tolv matcher i rad utan förlust, fem raka segrar hemma och minst antal insläppta mål i Superettan.

Mer om matchen: