Sena mål i Skåne

I 88 minuter såg bortamatchen mot Eskilsminne ut som årets klockrenaste 0-0 match men sedan satte Öster full fart. Varsitt mål av Velic och inhoppade Blomqvist Zampi gjorde hemfärden betydligt roligare.

ESKILSMINNE IF - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)
0-1 89' Velic
0-2 93' Blomqvist Zampi

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Elvby
Donkor - Velic - Rajalakso
Hafizovic

60' Söderberg (Hafizovic), Drott (Elvby)
87' Blomqvist Zampi (Nurkic)

På artikelbilden nickar Denis Velic in 0-1.
Alla bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

Trupper finns på förbundets matchsida

Målen och räddningen på mållinjen:

FÖRSTA HALVLEK

Trots idealiska förhållanden blev bortamatchen mot Eskilsminne på Harlyckans IP - kanske mest känd som Henke Larssons första hemmaplan och inspirationen till dennes klassiska straff mot Rumänien i VM 1994 - en tämligen avslagen historia. Öster inledde bäst men skapade inga större chanser förutom ett anfall i sjätte minuten där Rajalakso tyvärr inte fick träff på avslutet som gick en bra bit över.

Fem minuter senare hettade matchen till lite, när en hemmaspelare gick in sent och hårt i en duell och klippte Velic över vristen, en smäll som lämnade Österkaptenen liggande i flera minuter.

I artonde minuten hettade det för första gången till framför Östers mål när ett inlägg från högerkanten letade sig in, men Mario Vasilj kunde med viss möda - och en del smärta - nicka undan bollen.

Med dryga halvtimmen spelad skapade Eskilsminne matchens först riktigt farliga chans när Jonathan Levi och Emil Åberg var på väg genom, men passningen från Levi gick rakt på Rasmus Rydén som utan problem kunde plocka ner bollen. Två minuter senare var Åberg genom på egen hand men då fanns Kalle Lindblad på plats och kunde täcka undan avslutet.

Därefter stod Öster för några halvchanser innan Björkén i halvlekens sista minut fick frispark nästan nere vid hörnflaggan. Denna slogs lågt och hårt av Nurkic och styrdes upp i luften till vad som kunde blivit en intressant situation innan domare Oppong blåste frispark för försvaret.

ANDRA HALVLEK

Efter paus började matchen piggare. Bara en minut hade gått när Hafizovic fick en frispark i bra läge med sig, som slogs av Velic och nickades av en försvarare ut till hörna. På denna skulle matchens största farlighet komma, när hemmamålvakten missade fullständigt och styrde bollen bakåt, möjligen via ribban, mot egen mållinje där Björnberg tyvärr fanns på plats och kunde rensa med centimetermarginal.

Fem minuter senare var det ytterst nära åt andra hållet, även denna gång efter en hörna från det vackraste av väderstreck. Hörnan klackskarvades tjusigt inåt till ett farligt läge där Rydén hann ner på bollen men hemmaspelarna var upprörda och tycktes anse att bollen tagit på en hand / var över linjen (omöjligt att bedöma vilket ur dålig vinkel).

Tio minuter in i halvleken utmanade Öster bra. Först genom Donkor som sånär tog sig runt från höger men tappade bollen över kortlinjen och minuten senare när Velic fick en boll från höger och klippte till hårt men strax över.

Bara minuten senare var det nära igen när Donkor vann boll på mittplan och spelade Hafizovic, som lade en löpboll mot Rajalakso som hann först på den men tyvärr blev avvinkad för offside.

I 68e minuten lurade Kalle Lindblad för andra gången Emil Åberg på ett troligt mål. Denna gång hade Eskils-anfallaren rundat Rydén och la in bollen mot mål men åter igen fanns den placeringssäkre Österförsvararen på plats och kunde styra ut avslutet till hörna.

Nu skapades lite fler chanser. Minuten efter Åbergs chans avslutade Drott hårt men strax till vänster om mål. Fem minuter senare slank Rajalakso genom från högerkanten, tog sig in i straffområdet men fick se sitt avslut styras tätt över mål.

Tio minuter före paus borde hemmalaget nog spräckt målnollan, när ett bra inlägg från höger hittade en obehagligt fri Åberg, som dessbättre tryckte nicken någon meter ovanför ribban.

När större delar av publiken ställt in sig på att få gå hem utan mål blixtrade Öster så i 89e minuten till. Drott lyfte in en hög boll som nickskarvades av inbytte Söderberg mot bortre stolpen, där Velic satte till huvudet perfekt och kunde styra in 0-1.

Efter att hemmalaget oroat med en frispark i andra stopptidsminuten kunde Öster minuten senare stänga matchen efter ett snyggt anfall. Söderberg klackade fram bollen till Velic som bröt in från vänster, tog tid på sig och siktade innan han lyfte in bollen till en välplacerad Matteo Blomqvist Zampi som med tåspetsen kunde trycka in bollen till 0-2.

Matteo firar sitt 0-2.