Sjätte raka förlusten ett faktum

Öster jobbade sig, efter en svag första halvlek, så småningom in i matchen mot Kalmar. Men efter McDonalds matchavgörande 3-1 i sista ordinarie minuten, är Östers rekordförlustsvit ett faktum.

KALMAR FF - ÖSTERS IF 3-1 (2-0)
8'   1-0 Diouf
32' 2-0 Hallberg
52' 2-1 Velic
90' 3-1 McDonald

Öster ställde upp som väntat:
Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Elvby - Bojanic - Zlojutro
Velic - Piñones-Arce

46 Söderberg (Piñones-Arce)
61 Henningsson (Zlojutro)
74 Nurkic (Bojent)

Öster gjorde än en gång en mycket ojämn insats. I första halvlek styrde Kalmar det mesta, och när Öster i andra tog över mer av spelet ledde hemmalaget redan med två mål.

Öster hade ett par chanser i matchens inledning, men det första riktiga läget kom för hemmalaget i sjunde minuten. En omställning, som så ofta efter en bortslagen passning, ledde till ett läge men Nadj var ute bra och tvingade kalmariten att avsluta långt över. Bara minuten senare skulle det ändå smälla bakom Nadj. Papa Diouf lyckades slita sig förbi den betydligt större Månz Karlsson på en långboll från Kalmars mittförsvar, och kunde kontrollerat sätta 1-0 vid vänstra stolpen.

Tidigare matcher har baklängesmål väckt Öster, men idag blev det snarast värre. Spelarna blev än mer nervösa, och slog bort många passningar. Dryga kvarten in i matchen var det nära att leda till utökad hemmaledning när Diouf friställde Söderqvist, men på det läget var försvaret på tårna och avvärjde. Fem minuter senare var det åter farligt nere vid Nadj, när en hörna ställde till det men en försvarare kunde rensa undan på mållinjen. Två minuter senare trodde de flesta att det skulle bli mål när Melker Hallberg kom fri med Nadj, men slog returen efter Nadjs bra räddning i ribban.

Halvtimmen in i matchen skulle Hallberg få sin revansch. Efter att Vasilj gått in hårt i en duell precis utanför straffområdet pricksköt Hallberg in 2-0 i högra krysset. Öster såg minuten senare ut att kunna skapa ett bra läge när Pavey jobbade sig förbi på högerkanten, men hans inlägg blev alldeles för långt och rann ut till inkast.

Istället var det Kalmar som fortsatte skapa, i 35e minuten genom ett lågt inlägg som snöpligt slank genom straffområdet, och minuten senare på ett uppspel från Söderqvist ut till Solheim, vars inlägg/avslut Nadj dock kunde plocka. Ännu en minut senare skapade Öster sin bästa chans på länge, när Berisha inte nådde bollen på en Bojanic-hörna men när bollen sökte sig ut till Pavey avslutade han långt över. Pavey skapade minuten senare ännu ett läge med bra löpning följd av en passning in mot Pablo Piñones-Arce, men trots dubbla hörnor och ett skott från Bojanic blev det aldrig riktigt farligt.

Direkt i andra halvlek ersatte Freddy Söderberg PPA med de förändringar det innebär i Östers anfall, och redan efter någon minut uppstod en bra chans när Velic tog avslut och Bojanic avslutade över på returen.

Några minuter senare skulle kapten Velic blåsa lite liv i matchen. Söderberg lurade sin försvarare och rullade bollen bakåt till Velic som utan problem kunde klippa in bollen nere till höger.

Med knappa halvtimmen kvar väckte Bojanic bortaklackens hopp när han drog två motståndare på kanten till offensivt straffområde, men tappade den sedan till en tredje. Minuten senare var det hemmalagets tur att slarva bort ett jätteläge, när Romario vann en tuff duell mot Bojent och hamnade oroande fri, men ingen hemmaspelare ville ta avslut och chansen rann ut i sanden.

Tio minuter senare kunde Öster mycket väl fått straff, efter att Bojanic tagit sig in i straffområdet och gjorts ner tufft, men enligt domaren schysst, och bollen passerat till Elvby som avslutade en bit över mål.

Med dryga tio minuter kvar av matchen var det mycket nära kvittering. En lång hörna nickades tillbaka in framför mål där Vasilj avlutade i ribban och bollen fortsatte studsa runt ett tag innan Kalmarförsvaret kunde rensa. Istället var det hemmalaget som i sista ordinarie matchminuten kunde stänga matchen. McDonald fick tillbaka bollen snyggt från Ismael och gjorde inget misstag när han rullade in 3-1 vid Nadjs högra stolpe.