Snabb revansch i Smålandsderbyt

Det blev en klar och snabb revansch mot Oskarshamn efter cupförlusten förra veckan.

Två återvändare spelade stor roll i segern - Robin Östlind som gjorde 0-1 och låg bakom mycket och Mattias Pavic som fälldes när Öster fick straffen som gav 0-2.

På artikelbilden nickar Robin Östlind in 0-1.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

OSKARSHAMNS AIK - ÖSTERS IF 0-2 (0-1)
0-1 33 Östlind
0-2 74 Lindblad (strf)

Publik: 533

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Drott - Elvby
Ahonen - Strömberg - Östlind
Johannesson

64' Pavic (Ahonen), Berglund (Johannesson)
86' Stahre (Nurkic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

I det oförskämt fina vädret på Arena Oskarshamn inledde båda lagen på typiskt derbyvis - tämligen fysiskt och utan jättespets. I fjärde minuten utmanade dock Öster när Ahonen lyfte in en boll mot Johannesson men hemmalagets mittback kunde utan att förta sig hålla undan anfallaren tillräckligt för att målvakten skulle hinna först på bollen.

Två minuter senare skapade hemmalaget sin första riktiga chans när Christensson tog sig runt till höger och spelade en låg boll in mot hemvärvade Peiman Eliassi, som dessbättre fick bollen snett bakom sig och inte kunde avsluta.

Efter några minuter av bra spel av hemmalaget återtog Öster sedan i 13e minuten kommandot när Strömberg nickskarvade bollen till Östlind som tog sig runt men fick se sitt låga inlägg petas ut till hörna. Minuten senare var samme Östlind nära att hitta en soperen Johannesson med ett välplacerat inlägg men en försvarare kunde precis nå dit med huvudet och styra bollen över allt ut till inkast.

Östlind såg ut att trivas mot sitt gamla lag och var inblandad i mycket. I 32a minuten spelade han en låg boll in på Johannesson som försökte skarva vidare men inte lyckades hitta rätt. Minuten efter skulle hans jobb dock ge utdelning, när Oskarshamns målvakt såg ut att halka i en utrusning och Östlind högg direkt, kastade sig uppoffrande in och kunde trots en rätt rejäl näve i ansiktet nicka in ledningsmålet bakom Bergman.

Tre minuter före paus kunde det mycket väl blivit mål igen. Nurkic höll i bollen till vänster innan han spelade Östlind, som bröt inåt och på vägen lade en fin boll fram förbi backlinjen som Johannesson stack på och sprang sig fri, men avslutade precis över ribban. Bara minuten senare låg Johannesson bakom en fin framspelning när han hittade Nurkic, som tog sig runt sin försvarare men fick se sitt låga inspel rensas innan det nådde en rödblå fot.

På stopptid kunde hemmalaget så utmana. Birgersson tog sig runt men hamnade för långt ut till höger innan han spelade Christensson som gick inåt och tog avslut. Detta tvingade Nilsson att lämna retur och då fanns Birgersson där, men skickade dessbättre avslutet halvannan meter åt höger.

ANDRA HALVLEK

Hemmalaget tog greppet direkt efter paus men kunde trots nästan fem minuter med boll inte komma till något riktigt avslut. Istället kunde Johannesson gå själv efter en hörna i 50e minuten och hålla undan bollen fram till straffområdeslinjen där han avlossade ett avslut som målvakten tvingades styra ut till hörna.

Två minuter senare stod Björkén för ett jättejobb när han tog sig runt och in längs kortlinjen och hittade Östlind, vars avslut dessvärre styrdes undan av en försvarares ben.

Sedan kom en period där hemmalaget tryckte på i sin jakt på kvittering, och Öster föll lågt men inte släppte till några direkta lägen.

Med dryga kvarten kvar kom istället avgörandet. Pavic, som varit inblandad i en del sen han byttes in tio minuter tidigare fick bollen från vänsterkanten och trycktes undan så bryskt att han fick straffspark med sig. En straff som vice lagkapten Kalle Lindblad tryckte in stenhårt i vänstra burgaveln efter att målvakten gått åt motsatt håll.

Fem minuter senare slank Axel Lindahl - som låg bakom så mycket i Oskarshamns cupseger mot Öster - runt på sin högerkant och rullade in bollen till amerikanen Graf, som vände runt och avslutade nere vid högra stolpen men Malkolm Nilsson var på tårna och kunde hinna ner och plocka avslutet.

Några minuter senare oroade hemmalaget igen när man tog sig runt till höger och rullade en boll in förbi försvaret men utan att hitta några egna spelare heller.

Istället var det Öster som var nära att dryga ut ledningen på stopptid, när Pavic efter en hörna slog en bra boll på Östlind, som ställde om snabbt och drog med sig försvaret ut mot sin kant innan han försökte hitta in till Berglund som tagit en snabb rush i mitten, men en mittback kunde precis få tån mellan och undanröja friläget.