Spelarintervju: Alex Thór Hauksson

Vi ringde upp vår nya isländska mittfältare för en intervju om hans syn på sin nya klubb och stad.

Välkommen till Östers IF Alex, vad är ditt första intryck av klubben?

- Tack, det första intrycket har varit väldigt bra, alla har välkomnat mig med öppna armar. Vi har tränat i en och en halv vecka tillsammans och vi har tränat väldigt hårt för att vara redo för säsongen, så allt har börjat bra!

Att värva in Alex Thor Hauksson ses som en prestigevärvning i de egna leden då han har en fin historia och rutin trots sin unga ålder.

Hur ser du på din första utlandsflytt och märker du några skillnader redan nu på hur man arbetar i Öster jämfört med tidigare klubbar?

- Den största skillnaden måste vara försäsongen, på Island är den tre månader längre än i Sverige vilket gör att säsongen blir kortare. I Öster är det dessutom betydligt mer professionellt och intensiteten är högre vilket är något jag uppskattar, säger Alex.

På Island var han lagkapten för FC Stjarnan som huserade i högstaligan PEPSI MAX DEILD. Utöver det så har han fem A-landskamper och 18 U21-landskamper för Island.

Vad vill du tillföra till klubben?

- Jag tror att jag kan tillföra bra attityd och vara en bra lagkamrat. Jag är lyckligt lottad att ha hamnat i en klubb med riktigt bra moral där alla trivs med varandra. Det är riktigt roligt att vara med killarna, både på och utanför planen.

När det kommer till spelet är Alex en spelfördelande mittfältare som gillar att vinna boll och jobbar mycket för att återta bollinnehavet. Eller som han själv säger:

- Overall I’m just a hard working guy who wants to bring the best out of the team. So I push us hard so we can be successful, because that’s what we want.

Supportrarna är nyfikna på Alex och fick chansen att ställa frågor via Instagram, såhär svarade han på dem.

Hade den fd. Österspelaren David Vidarsson någon påverkan på dig att skriva på för Öster?

- Jag pratade mycket med David och han hade bara bra saker att säga om klubben och supportrarna. David känner tränarna väl och har bra koll på staden. Så han har haft stort inflytande på mig.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut?

- Vi tränar nästan varje dag, vissa dagar dubbelt med både styrke- och bollpass.

Trots att Alex bara har tränat en dryg vecka med laget så har han kommit in bra i gruppen och hoppas kunna göra skillnad på planen. Han trivs i Växjö och ser fram emot vår och säsongsstart, han tillägger slutligen:

- I’m looking forward to see the city when the sun comes out, it’s a little cold right now. But I think it will be beautiful.

Skribent: Isak Hammarström