Stabil seger återställde ordningen

Öster är tillbaka i toppen av Söderettan efter en riktigt bra bortamatch på Borås Arena. De rödblå tog greppet direkt och släppte knappt till några chanser bakåt. Efter ledningsmålet släppte man in hemmalaget lite mer men vann fullt rättvist.

NORRBY IF - ÖSTERS IF 0-1 (0-1)
0-1 27 Johannesson

Nilsson
Björkén - Vasilj - Stahre - Nurkic
Elvby - Shaze
Donkor - Strömberg - Östlind
Johannesson

77' Velic (Strömberg), Pavic (Donkor)
89' Berglund (Östlind)

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

Highlights från EttanPlay.se:

Alla stillbilder: Andreas Nilelind/bilderna.it:

//oster.bilderna.it/#!album-1358

FÖRSTA HALVLEK

De flesta hade väntat sig ett försiktigt Öster som ville riskminimera i det viktiga toppmötet på Borås Arena, men de rödblå tog det ett steg till och gjorde båda delar: tog kommandot OCH riskminimerade.

Medvetna om hur starka Norrby är med boll gick man helt enkelt ut och vägrade låna ut den till dem, och använde sin egen bolltrygghet för att låta hemmalaget jaga.

När Norrby i femte minuten så fick bollen och kunde sticka upp visade Elmin Nurkic självförtroende när han slog bollen på volley över huvudet på sig själv och sedan startade en omställning.

Trots mycket boll för Öster var det hemmalaget och sylvasse Yarsuvat som kom till matchens första avslut när han i elfte minuten cykelsparkade ur tight läge - men även om Malkolm Nilsson inte hade plockat ner avslutet så var det avblåst för offside.

I femtonde minuten såg det lovande ut, när Elvby bröt ett uppspel och la bollen till Isaac Shaze, som lyfte långt upp mot Donkor som hann in bakom backlinjen men fick se Norrbymålvakten Mergim Krasniqi snappa upp bollen strax innan han hann upp den.

Två minuter senare ställde Öster om bra och kom med två man mot Norrbys mittbackar men Johannesson hittade inget inspel mot Strömberg utan avslutade bra mot högra krysset, ett skott som Krasniqi med viss möda kunde styra utanför stolpen.

Den resulterande hörna nickskarvades av Donkor in i mitten där den var nära att hitta en Österfot men precis kunde rensas undan.

I 20e minuten hittade Strömberg en bra boll fram på Nurkic, som slank förbi backlinjen och fick iväg ett lågt snabbt skott som såg ut att styras av målvakten över kortlinjen men dömdes till inspark.

Efter ett hyfsat nickförsök av Vasilj på frispark i 25e skulle ledningsmålet så komma i 27e minuten. Donkor väggade sig fram med Björkén och la en perfekt låg boll i höjd med målområdeslinjen till Johannesson som aldrig skulle missa en sån bjudning utan distinkt tryckte in 0-1.

Efter att ha släppt upp hemmalaget kontrade Öster i 34e minuten och Strömberg såg ut att springa sig fri, men blev dessvärre avvinkad för offside.

Minuten senare hettade det till åt andra hållet i en snabb omställning men Malkolm Nilsson hann ut bra och kunde rensa tryggt.

I 38e minuten visade Östlind sin fina inläggsfot när han knoppade in en fin boll från sin vänsterkant mot mitten där flera Österspelare fanns på plats, men målvakten stod väl placerad och kunde plocka ner Strömbergs nick.

Öster hann med två halvlägen på omställningar innan paus, men Östlinds avslut i 40e täcktes till hörna och när Donkor lurigt petade bollen från fötterna på en försvarare i 44e ställde detta per automatik Johannesson offside.

ANDRA HALVLEK

Norrby var nära att återta initiativet direkt efter paus när Yarsuvat stal bollen från en Österback och såg ut att hota, men ett aktivt agerande av Nilsson avväpnade situationen.

Nu tilläts Norrby ha mer boll, men släpptes aldrig högre än i höjd med straffområdeslinjen. Med Johannesson på topp hade man dessutom ett ständigt springande hot att pricka uppspel på, vilket gjorde att hemmalagets backar fick ligga kvar lågt vilket drog isär laget.

I 58e minuten såg ändå Översjö ut att kunna ta sig in från höger, men då satte lagkapten Vasilj sig resolut på bollen och avbröt anfallet.

Minuten senare var Öster istället mycket nära att utöka sin ledning när en hörna nickades tillbaka in i mitten där Nurkic mötte med pannan och tryckte bollen hårt en decimeter utanför högra stolpen.

Öster kunde nu rada upp kontringslägen mot ett jagande Norrby men fick inte till den avslutande touchen - om det så var ett avslut rakt på målvakten eller en vågad lyftning från 35 meter mot bortre krysset.

Norrby jobbade stenhårt för att Översjö skulle hitta in med bollar på Yarsuvat men i de få fall som Vasilj eller Stahre inte nickade undan fanns en hårt jobbande Elvby på plats och tryckte iväg bollen med fötterna.

I 79e minuten hittade man i alla fall en lucka och Hodzic tryckte iväg ett hårt avslut några meter utanför straffområdeslinjen, men Nilsson hade inga bekymmer med det låga skottet.

Minuten senare kunde Johannesson tryggat ledningen när han petade loss bollen från fötterna på en försvarare och sprang sig fri med målvakten, men Krasniqi läste Johannessons dragning och hann få ut foten och stoppa bollen.

Tre minuter senare la Översjö en läcker lyftning över backlinjen fram till en fri Shkelqim Krasniqi som avslutade stenhårt vid högra stolpen men Nilsson täppte till bra och kunde kontrollera returen själv.

Minuten senare drog Shaze upp ett drömanfall på egen hand när han trots flera tuffa smällar förde bollen 40 meter fram in i straffområdet, innan han spelade Johannesson, som skickade vidare till Pavic. Tyvärr hade Shaze fått upp farten lite för bra för när Pavics boll in mot mitten kom hade ghananen hunnit en halvmeter offside, och hans vackra mål vinkades tyvärr korrekt bort.

Norrby jagade hårt för en poäng mot slutet, och i slutsekunderna gick Yarsuvat in tufft i en duell mot Malkolm Nilsson, en situation som ledde till upprörda känslor från båda sidor men så småningom hann lugna ner sig innan det var dags för Österspelarna att slå segerkullerbytta framför den stora klacken på ståplats.