Stabil seger mot Östgötarna

Målskyttet lossnade ordentligt för Öster mot division 1-laget Linköping (som i ärlighetens namn luftade många spelare). Bland annat bjöd Mattias Pavic på ett tjusigt nickmål när han inledde målskyttet en fjärdedel in i matchen.

ÖSTERS IF - FC LINKÖPING CITY 4-0 (1-0)

1-0 22 Pavic
2-0 47 Ahmed
3-0 64 Petrovic
4-0 84 Avdic

Stulic
Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Persson - Silka
Paic - Rajamohan - Petrovic
Alexandersson

45' Ahmed (Silka) , Mehic (Stulic), Keene (Alexandersson), Nordström (Lundgren)
60' Zahirovic (Pavic)
71' Avdic (Petrovic)
74' Ahrn (Rajamohan)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en lovande start där man skapade ett bra läge i första minuten genom ett inlägg som Simon Alexandersson nickstyrde strax till höger om mål, tappade Öster sedan rejält i tempo.

Faktum är att gästerna skapade matchens första rejäla målchans  17e minuten när nummer 14 sprang sig fri, men Victor Stulic i Östermålet täckte sin bur bra och lurade anfallaren att rulla avslutet precis utanför vänstra stolpen.

Öster tog sedan över mer av spelet och i 22a minuten tog Alexandersson en bra löpning ner mot vänstra hörnflaggan, hann ikapp bollen oh spelade Oliver Silverholt som i sin tur smekte en perfekt lyftning in i straffområdet där Mattias Pavic smög framför sin försvarare och visade imponerande häng när han nickskarvade bollen i en vacker båge otagbart över målvakten.

Bara två minuter senare var Öster nära att utöka när Liridon Silka jagade högt och bröt ett uppspel en bit utanför gästernas straffområde, men försöket att knorra in bollen slank precis över kryssribban.

Med dryga halvtimmen spelad fick Stulic visa upp sig igen när ett inlägg styrdes på en rygg i lurig båge, men den unge målvakten hann läsa situationen och kunde plocka ner bollen.

I 34e minuten visade firma Karlsson/Pavic upp fint samarbete på högerkanten, vilket till slut mynnade ut i en bra låg boll från Karlsson in i mitten där Alexandersson styrde men inte fick tillräcklig vinkel på skarven för att träffa mål.

ANDRA HALVLEK

Pausen var bara precis över när Ammar Ahmed fick läge att visa upp sin fina frisparksfot. Från 30 meter placerade han avslutet tätt invid högra stolpen och utökade ledningen.

Gästerna hade dock tagit in många friska ben i paus och minuterna senare såg man ut att vara på väg mot en farlig omställning, men Filip Örnblom satte stopp för det med en stenhård (med bara på boll tackling) som dessutom vann honom inkastet.

Tio minuter in i andra radade Öster upp bra lägen. Först bjöds man på ett när målvakten missade ett inlägg och bollen passerade precis framför pannan på Keene. Minuten senare vände Petar Petrovic runt fint innan han avslutade stenhårt men målvakten gjorde en bra räddning. Öster kunde ändå behålla bollen och momenten senare sprang sig Pavic fri men satte avslutet centimeter ovanför ribban.

I 64e minuten snappade Petrovic åt sig bollen och tog en lång löpning (där nyss inhoppade Alen Zahirovic ska ha beröm för sin löpning inne i mitten som splittrade försvararnas uppmärksamhet) innan han avslutade stenhårt nere vid stolpen där målvakten trots att han var på bollen inte kunde hålla den ute ut nätmaskorna.

Därefter var Linköping uppgivna och Öster radade upp chanser. Johan Persson hade ett stenhårt avslut några centimeter över ribban i 71:a och James Keene hade ett snyggt nickmål i nät som blev avblåst för offside innan det med nio minuter kvar blev dags för nästa målskytt.

Emir Avdic, som tio minuter tidigare ersatt Petrovic, visade att det finns konkurrens på vänsterkanten när han tog sig in mot mål och avslutade lågt i bortre burgaveln. Avdic kunde sedan även blivit tvåmålsskytt två minuter före full tid efter att ha väggat sig fram och avslutat kallt men även detta mål föll offer för assisterandes flagga.

Se höjdpunkter: