Stabilt mot Länslaget

Det tog ett tag för Öster att få igång spelet i hemmapremiären mot Länslaget, men så småningom bjöds vi ändå på fem mål av fyra olika målskyttar.

ÖSTERS IF - LÄNSLAGET 5-0 (2-0)

1-0 42 Bonnah
2-0 44 Bonnah
3-0 65 Eriksson
4-0 68 Westermark
5-0 77 Kozica
Publik: 1125

Öster elva första halvlek:
Prekovic
Varmanen - Berg - Starke Hedlund - Sigurgeirsson
Ljung - Kusu
Magnusson - Söderberg - Bonnah
Gustafson

Öster elva andra halvlek:
Lundahl Persson
Herdonsson - Berg - Adolfsson - Sigurgeirsson
Hauksson - Bladh Pijaca
Eriksson  - Kozica - Bergmark Wiberg
Westermark

63' Starke Hedlund (Berg), Varmanen (Sigurgeirsson)

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Förhandssnacket inför hemmapremiären mot Länslaget sade att Öster gått in ganska hårt i fysträningen under veckan och det kanske märktes lite när de rödklädda var lite svårstartade på fredagkvällen. För även om Öster jobbade fram matchens första hörna minuten in i matchen var det vitklädda Länslaget som skapade matchens första farlighet när man strax därefter ställde om snabbt med tre man mot två. Thellson blev dock lite väl het och gick på eget avslut fast han hade med sig både Schröder och provspelande Elsayed i mitten, men satte avslutet en bra bit över.

I femte minuten fick vi så se ett fint offensivt samarbete från Östers sida när Isak Magnusson tråcklade in bollen till Niklas Söderberg som tog med sig bollen förbi en försvarare innan han försökte slå in den på Ahmed Bonnah men fick lite för lite fart på den och en försvarare kunde nå först och rensa.

Riktigt farligt blev det sedan i 12e minuten, när Räppes och Länslagets Emir Avdic tog med sig bollen från egen planhalva upp till strax utanför straffområdet innan han bröt inåt och knorrade ett hårt lågt avslut tätt utanför högra stolpen.

Även om Öster efter hand tog över mest av spelet var det Länslaget som hotade. I 21a minuten bjöds vi på en riktig uppvisning när Ingemarsson fick bollen strax utanför eget straffområde och gick själv hela vägen innan han avslutade hårt och tvingade Miloje Prekovic att styra bollen över ribban till hörna.

Öster hade sedan bra chanser att spräcka nollan i 24e minuten när Sigurgeirsson rullade in bollen från vänster men Gustafson inte fick fram foten på bollen och 30e minuten när Varmanen fint framspelad av Kusu lyfte över på Sigurgeirsson vars volleyavslut blev farligt men styrdes av Wibrån precis utanför vänstra stolpen.

Tre minuter före paus skulle vi så till slut få ett mål. Kusu, som stått för flera bra framspelningar längs marken under matchen lyfte nu en lång boll upp på Sigurgeirsson som henn runt sin försvarare och spelade bakåt på Bonnah. Denne väggspelade med Söderberg och tog sig in mot mål innan han placerade bollen förbi målvakten in i bortre burgaveln.

Med bara minuter kvar innan det var dags för de flesta att kliva av i halvtid satte de rödklädda nu full fart och bara minuten senare var vi nära ett riktigt drömmål Gustafson spelade Söderberg som klackpassade tillbaka till en nu helt fri Gustafson, men målvakten Bytici gjorde en riktigt bra räddning på Österanfallarens låga avslut.

Öster höll sedan i bollen och vi fick se ett fint anfall när Berg gick uppåt, spelade Magnusson som skickade inåt mot Söderberg, som direktskarvade till Bonnah vars hårda avslut upp i högra krysset var otagbart för målvakten.

ANDRA HALVLEK

Efter paus blev det farligt snabbare trots att många bytts ut. I 49e minuten slog Dzenis Kozica en låg hörna som Adam Herdonsson styrde mot första stolpen men en försvarare kunde precis peta undan avslutet.

Öster behöll ändå bollen och spelade runt på andra kanten, och det var riktigt nära när Bergmark Wiberg vände in och placerade bollen tätt utanför bortre stolpen (oklart om det var tänkt som avslut eller för styrning av Herdonsson eller Berg som båda rusade mot bortre stolpen).

Ytterligare en minut senare direktskarvade Herdonsson fram bollen till Max Eriksson som ur dålg vinkel avslutade hårt mot första stolpen, men målvakten gjorde en bra räddning.

Med knappa halvtimmen kvar tog matchen ny fart igen. Vi fick se ett rappt anfall när Bergmark Wiberg spelade ut på Sigurgeirsson, som rullade in framför mål där Westermark hade ett jättejäge men mittback Dullovi visade sin nivå när han fick foten mellan och styrde ut till hörna.

Efter mycket Österpress kom tredje målet på en riktig delikatess i 65e minuten. Herdonsson hittade in till Max Eriksson, som vände förbi en försvarare och snyggt palcerade in bollen i bortre.

Precis som i första halvlek dröjde det sedan inte länge förrän nästa mål mkom. Kozica lyfte i 68e minuten in bollen framför mål där Westermark vann duellen mot sin försvarare och fick upp bollen i nättaket, möjligen via försvararen.

Mitt i all Österpress jobbade Länslaget fram en chans i 72a minuten, när Spahiu tog en bra löpning på en höjdboll och fick med sig bollen ur en duell med Adolfsson, spelade bakåt där Isaksson klippte till men då hade Adolfsson hunnit upp igen och täckte avslutet.

Nu spelade Öster runt bollen mycket men höll sig runt Länslagets straffområde. I 78e minuten vann Eriksson boll inne i straffområdet och skickade ett rappt avslut som målvakten lyckades stoppa, men på returen höll sig Kozica framme och prickade in femman i öppet nät.