Stark laginsats bakom segern

Öster visade stundtals bra intentioner men framför allt stark laganda när man besegrade Norrby i säsongens sista match, trots att man fick spela de sista 25 minuterna med två man mindre på plan.

ÖSTERS IF - NORRBY IF 1-0 (1-0)
1-0 21' Rajalakso

Publik: 612

Öster ställde upp med:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Elvby
Donkor - Velic - Rajalakso
Strömberg

77' Söderberg (Strömberg)

Utvisning:
60' Rajalakso (2a gula)
65' Nurkic (2a gula)

På artikelbilden är Robin Strömberg ytterst nära att klacka in 2-0 i 38ed minuten.
Alla bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

Statistik finns på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Öster satte bra fart direkt i årets sista tävlingsmatch, och skapade matchens första farlighet efter bara en minut. Richard Donkor bröt genom till höger och rullade bollen förbi målvakten mot bortre stolpen där Joel Rajalakso kom rusande men Norrbybacken Faraj kunde precis störa undan Rajalakso så mycket att han inte nådde bollen.

Öster fortsatte skapa det mesta i inledningen. I femte minuten var Strömberg på väg genom på en lyftning när han gjordes ner och själv tog frisparken, som han slog precis utanför vänstra stolpen. fyra minuter senare spelade Donkor bollen inåt till Fritiof Björkén, som snyggt trixade sig förbi en försvarare men i samma moment fick bollen för långt från sig och tappade ut den över kortlinjen.

Tretton minuter in i matchen bjöds Norrby på sin första möjlighet när Vasilj nickade bak bollen till Rydén, som såg ut att plocka ner den klart på rätt sida linjen men ändå fick hörna dömt mot sig. Efter hörnan fortsatte Norrby trycka på någon minut och nickade under denna period bollen hårt någon meter utanför vänstra stolpen.

Runt tjugonde minuten hade Öster återtagit kommandot och pressade högt. Detta gav utdelning när Rajalakso i 21a minuten vann boll några meter in på offensiv planhalva och gick själv längs vänsterkanten - samtidigt som Strömberg med en bra diagonallöpning drog med sig försvaret åt höger - innan han distinkt klippte in ledningsmålet nere vid vänstra stolproten.

Norrby hämtade sig snabbt och en lurigt studsande frispark i 24e följdes av ett mål i 27e minuten - som dock vinkades bort för en väldigt snäv offside på Krasnici som styrde in bollen.

Med nio minuter kvar till paus tog matchen fart. Först jobbade Nurkic bra på en frisparksretur och fick hörna med sig efter ett bra inlägg. Efter hörnan ställde gästerna om snabbt och Krasnici kom fri från halvplan men en fantastisk löpning av Shaze tog honom ikapp anfallaren och gjorde att han kunde irritera tillräckligt för att Krasnici skulle slå avslutet en bra bit till vänster om mål.

Bara minuten senare var Öster ytterst nära att utöka sin ledning när Strömberg slet sig fri på ett perfekt inlägg och elegant klackstyrde bollen förbi en helt ställd Norrbymålvakt men dessvärre också en decimeter utanför vänstra stolpen.

Resten av halvleken utbytte lagen halvchanser där Krasnicis läge i 45e minuten utmärker sig - kanske framför allt genom att han undgick att få varning trots att han valde att avsluta långt efter att signalen för den klara offsiden gått.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde bra efter paus och hade en andra boll i nät i 49e minuten men fick se målet korrekt bortdömt för offside. Donkor gjorde ett bra jobb till höger och fick bollen inåt till Shaze, som dessvärre låg halvmetern för långt fram när bollen slogs och fick målet vinkas av.

Tre minuter senare var Donkor framme och utmanade igen, denna gång med en distanslöpning och ett bra avslut som Norrbymålvakten precis kunde trycka ut med foten till hörna.

Med en halvtimme kvar förändrades matchbilden drastiskt. Rajalakso gick upp för att nicka ett inlägg, tappade balansen i duellen med en försvarare och träffade bollen med armen - en förseelse domare Särnbrink ansåg vara avsiktlig och gav Österspelaren dennes andra gula kort för dagen.

När sedan Elmin Nurkic bara fem minuter senare även han fick sitt andra gula kort - oklart från vår vinkel för vad - stod det klart att kvarvarande rödblå spelare skulle få jobba ordentligt för att behålla de tre poängen.

Samtliga Österspelare tog dock utmaningen på rätt sätt och fortsatte spela bra fotboll - om än med en större del bollinnehav för gästerna - och stod för det som mest liknade målchanser under resten av matchen.

I 85e minuten fick Öster frispark några meter utanför straffområdeslinjen efter en rejäl armbåge mot Denis Velic, som själv tog frisparken och tryckte den strax över ribban.

Minuten senare stack inbytte Söderberg på en boll från mittplan, petade bollen runt sin försvarare och rundade denne, men hade till slut hamnat lite långt ut i sin kamp mot tre försvarare och avslutade en bit till vänster om mål.