Storpublik såg Öster i Rydaholm

Hela 503 personer valde bort Sveriges landskamp mot Färöarna för att istället se Rydaholm vänskapsmatcha mot Öster som invigning för den nya konstgräsplanen på Kungshall. Gästerna visade dock ingen pardon, och vann till slut med 0-9.

RYDAHOLMS GoIF - ÖSTERS IF 0-9 (0-8)

Målskyttar:
8' Bojanic
11', 37' Blomqvist-Zampi
15' Bojent
26', 28' 35' Söderberg
33' S Karlsson
75' Pavey

Östers uppställning:
Nadj
S Karlsson - M Karlsson, Vasilj, Bojent
Henningsson - Persson - Bojanic - Nurkic
Söderberg - Blomqvist-Zampi

22 Elvby (Vasilj)
45 Velic (Söderberg), Piñones-Arce(Blomqvist-Zampi),
     Bergholtz (Bojanic), Robledo (M Karlsson), Wulff (Nadj)
62 Zlojutro (Bojent), Lundgren (Robledo), Pavey (Henningsson)

Senast Rydaholm och Öster möttes på Kungshall var Öster ett lag på nedre halvan av division 1 södra, och Rydaholm ett givet topplag i division 3. Öster gjorde ändå jobbet i Smålandscupen, vann med 0-2 och säkrade den kvartsfinalplats som garanterade deltagande i nästa års Svenska Cup. Nästan fyra år senare var det dags för "returmöte" och tiderna har förändrats. Rydaholm kämpar nu i botten av samma division 3-serie, medan Öster ryckt upp sig. Mycket riktigt skilde det den här gången betydligt mer på lagen och 0-9 var definitivt i underkant.

Öster trampade igång för fullt direkt, och ingen av spelarna kunde beskyllas för att gå ut med vänskapsmatch-attityd. Johan Persson såg väldigt spelsugen ut efter två missade matcher, och gick in med samma inställning som om motståndarna hade varit ett Allsvenskt mittfält.
Efter flera bra möjligheter i inledningen blev det Darijan Bojanic som fick spräcka nollan, när han tog frisparken efter att själv ha gått omkull strax utanför Rydaholms straffområde. En välplacerad knorr över muren in i målvaktens högra burgavel senare var oavgjort ett minne blott. När Matteo Blomqvist-Zampi tre minuter senare utökade ledningen och Bojent innan kvarten gått klippt in 0-3 med en riktig hästspark via målvakten och ribban började hemmapubliken oroa sig för om resultattavlan skulle räcka till - men ingen svek, utan alla stannade kvar och applåderade rättmätigt de anfall hemmalaget lyckades skrapa ihop.
Knappa tjugo minuter in i matchen kunde de fått jubla ordentligt, när Eric Hjalmarsson avslutade tätt utanför Nadjs vänstra stolpe efter bra förarbete av Johan Gunnarsson (som sedermera fick pris som bäste spelare i hemmalaget).
Därefter började spelet rinna iväg ännu mer och 0-8 i halvtid borde nog varit mer, men i den här matchen hade Öster råd att kosta på sig ett par missar.
För Rydaholms del kom matchens bästa chans halvtimmen in i matchen, när Gunnarsson tog sig genom och fick en härlig träff från vänster mot närmsta krysset, som tvingade Nadj att göra en riktigt svettig räddning för att pressa ut bollen till hörna.

Andra halvlek visade ett Öster som ersatt första halvleks hunger med en stor dos lekvilja. Klacksparkarna var många och i nästan varje moment överarbetade och ville bjuda på något extra. Chanserna var knappast färre än före paus, men effektiviteten sjönk betänkligt. Å andra sidan tilläts hemmalaget även de desto mindre. Närmast för Öster var en tåfjutt av Persson tätt över i 56 minuten, ett stenhårt skott av Nurkic från högerkanten(!) minuterna senare.
Med kvarten kvar ökade Öster pressen igen, och efter dubbla tighta inåtskruvade hörnor från Zlojutro kom så halvlekens enda mål. Bollen returnerades ut till höger där Pavey förstås var på plats och med en stenhård volley via kryssribban upp i nättaket fastställde slutresultatet. Pavey var för övrigt den av Österspelarna som verkade allra mest nyfiken på om Kungshalls resultattavla klarade tvåsiffrigt. Minuterna efter målet satte han en volley i burgavelns utsida och med åtta minuter kvar avslutade han, efter en vacker framlyftning från Velic, i bortre stolproten.

Jörgen Petersson, som för dagen axlat tränarmanteln medan Thomsson var på Elittränarkonferens, var på det stora hela mycket nöjd med kvällen.

- Det är bra att få en match på bra konstgräs inför matchen i Gävle. Både Johan(Persson) och Elmin (Nurkic) behövde få speltid så den här matchen kom passande. Det blir alltid lite bättre när man spelar match än att köra elva mot elva på träning. Jag tycker vi fick se en hel del fina kombinationer offensivt, och i andra hade vi sagt att vi skulle gå ut och hålla i bollen längre i anfallen, vilket vi också gjorde.

- Det är viktigt för oss att komma ut i området utanför Växjö, och det här blev ju perfekt inramning. Imponerande att så många väljer bort landskampen för att se sitt lokala lag!

Apropå de båda snabba mittbacksbytena säger Petersson att det inte är något att oroa sig över.
- Majje hade vi bestämt innan att han bara skulle spela ungefär tjugo minuter, vi ville inte riskera något men han måste ju börja på plan när vi är här i Rydaholm. I Robledos fall kände han sig lite andfådd och tyckte inte han kunde ge max så då var det bättre att plocka honom åt sidan.

Darijan Bojanics frispark till 0-1 på väg in i nätmaskorna.