Stort grattis på födelsedagen Tommy Svensson!

Idag fyller en av klubben absolut största profiler 75 år. Stort grattis på födelsedagen från hela Östers IF säger vi till Tommy Svensson!

Tommy Svensson debuterade i Östers A-lag 1961, bara 16 år gammal. Han kom med i A-landslaget i slutet på 60-talet och fick även vara med i VM 1970. Under den turneringen korades bäste spelare i varje lag och de som blev utsedda blev som belöning avbildade på varsin byst. Av den anledningen står Tommy Svensson staty på Aztekastadion i Mexico City.

Efter att ha tackat nej till lockbud från Anderlecht 1970 skrev han året där på för belgiska Standard Liege. När han sedermera återvände till svensk fotboll hamnade han på nytt i Öster. Tommy slutade som spelare 1978 och tog då över som lagledare efter pappa Stig och började så sin ledarkarriär med ett SM-guld under första året.

På 80-talet tog tränarkarriären fart på allvar via Alvesta och norska Tromsö. Tommy blev efter det en mycket omtyckt och för sina insatser en historisk förbundskapten för det svenska landslaget och förde Sverige till det historiska VM-bronset i USA, sommaren 1994.

Tommy Svensson belönades med Guldbollen 1969.

Stort grattis på födelsedagen, Tommy!