Straffseger mot Värnamo

En ganska händelsefattig första match hemma i Tipshallen slutade ändå med seger efter att Petar Petrovic dunkat in matchens enda mål på straff i slutsekunderna.

ÖSTERS IF - IFK VÄRNAMO 1-0 (0-0)

1-0 91 Petrovic  (straff)
Publik: 451

Mehic
O Silverholt - Lundgren - Örnblom - Nordström
Ahmed - Drott
Pavic - Silka - S Silverholt
Ahrn

45    Petrovic (Ahrn)
64'    Zahirovic (O Silverholt)
70'    Alexandersson (S Silverholt), Ljungberg (Drott)
79'    Tannus (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Det vi tar med oss är att vi har några bra prestationer, jag tycker Damir (Mehic) har ett par bra räddningar, han tar en straff och gör en till fantastisk insats och är stabil.

Vi visar nu när det kommer tillbaks lite folk att det finns kvalitet i truppen, Petar (Petrovic) kommer in och visar kvalitet. Simon Alexandersson tillför en dimension när han kommer in. Jag tycker Alen (Zahirovic) ska ha cred för sitt inhopp, han kommer in med massa energi och intressanta egenskaper.

Totalt sett är det ingen jättebra match men jag står fast vid att jag lägger inga speciella värderingar i den insatsen. Jag gläder mig åt att vi fått tillbaka Simon, Petar och att Drott gör 70 minuter. Ju fler vi får tillbaks i träning och spel desto bättre kommer det att bli succesivt.

Jag hoppas att Johan (Persson) är med nästa vecka, hoppas att Månz (Berg) är med, att Stefan (Karlsson) är med, kanske till och med James (Keene) litegrann, så får vi se hur det är med Calle Johansson framöver."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Matchen inleddes ganska piggt och runt femte minuten skapade lagen varsitt läge. Först var Öster nära när Jonathan  Drott lyfte in bollen i straffområdet mot Mattias Pavic, som var nära att kunna styra den men efter en ryckning i axeln inte nådde fram. Minuten senare tog sig Värnamos Besirovic genom försvaret och rullade bollen precis framför mållinjen men ingen vitblå fanns på plats för att peta  in bollen.

Trots att gästerna hade mycket av spelet skapade Öster matchens första riktigt farliga målchans i 19e minuten när Gustav Ahrn stressade en försvarare som rensade hårt på Österanfallaren och bollen studsade i en båge precis utanför högra stolpen.

Tio minuter senare var det nära igen när Öster slog en udda frisparksvariant. Från en position metern utanför straffområdet till höger lyfte Billy Nordström bollen tvärs över straffområdet till Liridon Silka, som slog en diagonal boll mot högra stolpen där Drott fanns och tvingade Värnamomålvakten att jobba för att tvinga ut bollen till hörna.

I 39e minuten gick gick Nordström in lite väl bryskt mot en IFK-anfallare, och Johan Lassagård fick stega fram till straffpunkten. Damir Mehic läste dock anfallaren rätt och nådde bollen trots att den satt rätt nära vänstra stolpen, en smakstart för målvakten i Östertröjan.

Bara minuten senare ville Värnamospelarna ha straff igen när ett skott såg ut att ta på armen på Örnblom, men domaren ansåg att försvararen bara skyddade ansiktet och signalerade för hörna.

ANDRA HALVLEK

Åtta minuter efter paus visade Petar Petrovic upp sig när han tog bollen från strax utanför eget straffområde upp till andra kortlinjen där han lyfte in bollen framför mål, där tyvärr vare sig Simon Silverholt eller Silka hann nå den innan en försvarare kunde rensa.

I 63e stod Mehic för en ny imponerande räddning när Värnamo lyfte in bollen från vänster och Besirovic smög sig fram och kunde nicka från nära håll, men målvakten hann ta sig runt och styra undan avslutet.

Med knappa kvarten kvar stod inbytte Alen Zahirovic för ett bra förarbete när han vann bollen en bit in på egen planhalva och avancerade innan han spelade fram till Petrovic som drog två försvarare men till slut fick nöja sig med hörna. Denna kunde gett utdelning men ett missförstånd gjorde att en medspelare touchade bollen precis förbi den tänkta måltavlan Simon Alexandersson.

Med bara minuten kvar av matchen snappade Zahirovic åt sig bollen vänd bort från mål, och när han jagade för att ta sig runt satte en försvarare olyckligt fram benet och fällde talangen, vilket framkallade frenetiskt viftande från assisterande och följande straffspark.

På stopptid kunde så Petrovic stega fram och stensäkert placera in bollen i den vänstra burgaveln och säkrade årets första seger.