Strömbergs pärla räckte

Robin Strömberg avgjorde höstpremiären i Höllviken redan i första matchminuten, när han drog upp matchens enda mål i nättaket.

Isaac Shaze, Robin Strömberg oc Richard Donkor firar målet.

FC HÖLLVIKEN - ÖSTERS IF 0-1 (0-1)
1' 0-1 Strömberg

Publik: 436

Startelva:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Shaze - Elvby
Donkor - Velic - Strömberg
Söderberg

64' Nurkic (Velic)
85' Rajalakso (Strömberg)
90' Blomqvist Zampi (Söderberg)

Trupper på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde på bästa tänkbara sätt denna blåsiga höstpremiär i Höllviken (på god väg ut mot Falsterbo för de som undrar). Innan minuten hade gått tog Robin Strömberg bollen, klev ett par meter inåt i banan och klippte till - ett avslut som skruvade sig in i vänstra krysset och nog överraskade fler än Höllvikenmålvakten Marcus Eskilsson.

Därefter dröjde det till åttonde minuten innan det blev farligt igen och denna gång var det åt andra hållet. Höllvikens Dino Mesic vek bollen runt en försvarare och bröt inåt men Rasmus Rydén var på hugget och skar av anfallarens löpväg. Två minuter senare var Mesic nära igen när han nickskarvade ett inlägg någon meter utanför Rydéns högra stolpe.

Dryga kvarten in i matchen bjöd Öster på ett snyggt uppspel när Velic lyfte bollen på Söderberg som tog ner, vände och spelade ut bollen på en fri Fritiof Björkén, som tyvärr blev avblåst för offside. Två minuter senare jobbade Donkor bra på högerkanten innan han försökte ett lågt inlägg som täcktes ut till högerhörna. Denna slog Patrik Bojent på huvudet på Strömberg, vars styrning dessvärre gick i ribban.

I 25e minuten skapade hemmalaget sin dittills bästa chans. När Öster stod för högt lyfte man en boll mot Mesic, som i sin jakt på bollen sprang ihop med en välplacerad Rydén. I förvirringen hann Höllvikens Kamal Barny (jupp, lillebror till Alexander Henningssons nye lagkamrat Junes) upp bollen och kunde hotat om inte Mario Vasilj mer eller mindre lagt sig på honom. Den resulterande frisparken orsakade viss oreda i Östers straffområde men ingen akut fara.

Fem minuter senare skapade Donkor ett bra läge när han vann boll på mitten och spelade fram till Söderberg, som försökte nå en perfekt löpande Strömberg, men passningen avstyrdes av en ytterst graciös klackräddning av en Höllvikenförsvarare. Minuterna senare lyfte Velic fram bollen på en misstänkt offsidelöpande Söderberg, men domaren lät spelet gå och hemmamålvakten tvingades göra en jätteräddning på anfallarens låga avslut.

Mesic fortsatte hota - i 39e minuten drog han till med en bakåtspark på ett inlägg och ställde hela Österförsvaret men lyckligen stack bollen någon meter till vänster om mål. Minuten senare var Strömberg nära att bli tvåmålsskytt efter bra förarbete och ett lågt inlägg av Söderberg men precis när Robin skulle trycka in bollen vid den bortre stolpen blev han avblåst för ruff och fick frispark mot sig.

Öster hann med ett anfall i 45e minuten efter att Shaze lyft en lång boll upp på Donkor, men yttern som hade två spelare med sig inne i plan försökte nå Strömberg (som nog hade bättre läge) istället för den närmre springande Velic och en försvarare kunde få foten mellan och avstyra.

ANDRA HALVLEK

I inledningen av andra halvlek hade lagen varsin frispark men ingendera lyckades direkt hota. Det dröjde till 53e minuten innan någon utmanade ordentligt, då satte Donkor fart och drog sig in i straffområdet där han sprang omkull en back, lyckades hålla sig stående men tappade tillräckligt med fart för att bollen skulle hinna ut över kortlinjen. Minuten senare spelade Donkor ut bollen till Strömberg, som utsidade bollen tillbaka men tyvärr fick se en försvarare toucha ut den snygga passningen till hörna.

Efter en period av slarvigt spel hotade hemmalaget i 62 minuten när en stökig situation mynnade ut i att Mesic tog ett avslut som styrdes på vägen och tvingade Rydén att stöta ut bollen till hörna.

Med dryga tjugo minuter kvar slog Strömberg en hårt inåtskruvad vänsterhörna som nickades högt upp i luften, och tog sedan själv avslut på returen men Eskilsson i mål stod väl placerad och kunde plocka bollen.

Fem minuter senare kom så Höllvikens bästa chans i matchen, när Asp fick på ett lurigt studsande avslut från distans som tvingade Rydén att släppa retur. Framför mål fanns då Mesic, som bara precis nådde bollen och dessbättre inte lyckades få avslutet på mål.

Två minuter före full tid slog Höllviken en farlig, hårt inåtskruvad högerhörna som Rydén endast med viss möda kunde trycka över ribban ut till ny hörna.

I första stopptidsminuten skapade Donkor en bra chans genom en bollvinst på mittfältet och slog en löpboll på inbytte Blomqvist Zampi, som blev tufft stoppad av försvaret men inte fick frispark med sig. Nurkic kunde dock vinna andrabollen och spelade inåt mot en bra placerad Rajalakso, som dock valde att döda tid åt laget istället för att chansa på avslut och tog ut bollen till hörnflaggan och höll undan. Två minuter senare jobbade Rajalakso fram ett bra läge på egen hand genom en snygg rush längs högerkanten, men såg tyvärr inte att han hade Blomqvist Zampi med sig i bra läge framför mål utan avslutade själv strax utanför högra stolpen i burgavelns utsida.

Bilder & video: Andreas Nilsson/bilderna.it