Sundsvalls spets avgjorde

Domarinsatsen blev omdiskuterad efter förlusten mot Sundsvall, med tre möjliga handssituationer där ingen bestraffades samt ett ledningsmål som såg ut att vara klart ur offsideläge. Med lite distans till matchen valde Denis Velic dock att fokusera på den egna insatsen.
- Vi får bryta ihop, analysera lite saker och se till att vi gör en bättre prestation och förhoppningsvis ta med oss poäng i Helsingborg.

ÖSTERS IF - GIF SUNDSVALL 0-2 (0-0)

0-1 63 Engblom
0-2 90+1 Bengtsson

Stulic
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Astvald - Rochester - Engqvist - Johansson
Mortensen - Keene

78' Brenner Toris (Astvald), Nordström (Varmanen)
86' Örnblom (Silverholt)
91' Westermark (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Det är otroligt tråkigt att förlora, vi är här för att vinna fotbollsmatcher och få det här laget och föreningen att etablera sig i toppen på Superettan.

Idag var det en viktig match mot en konkurrent, som vi gör bra till stora delar men tyvärr förlorar med 2-0 och det är otroligt tungt att stå här och säga att 'vi spelade bra', för det är nog det värsta jag vet när man förlorar med 2-0.

Men vi får bryta ihop, analysera lite saker och se till att vi gör en bättre prestation och förhoppningsvis ta med oss poäng i Helsingborg."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en inledning där Öster såg piggast ut var det gästerna Sundsvall som skapade matchens första målchans när rutinerade Dennis Olsson fick besvärande mycket yta till vänster i strafområdet men ville för mycket och lyfte bollen en bra bit utanför bortre krysset istället för att gå på ett enkelt avslut.

Enkla avslut är dock inget som stör James Keene (även om han senaste mål på Visma var magiskt tjusigt), som två minuter senare visade imponerande styrka när han vred sig loss ur en norrländsk mittbacks björnkram och på egen hand vaskade fram en bra chans med sitt låga avslut mot högerstolpen som GIF-målvakten Blazevic tvingades styra ut till hörna.

Därefter hade båda lagen svårt att få spelet att stämma och mer än ett tveksamt offsideavvinkat läge för Mortensen i 20e minuten hände inte förrän halvtimmen in i matchen. Då var samme dansk nära att bjuda på en delikatess när han halvmissade mottagningen några meter utanför straffområdet men klippte till på halvvolley och fick lurig båge på bollen upp mot vänstra krysset där Blazevic tyvärr nådde upp och kunde peta bollen till hörna.

Efter hörnan bet sig Öster kvar runt gästernas straffområde och ville minuten senare ha straff när Emil Engqvists avslut tydligt tog på Hallenius arm, men repriser visade att bollen styrt på GIF-anfallarens ben först vilket helt korrekt enligt fotbollens senaste regler negerar handtagandet.

Istället var gästerna ytterst nära att ta ledningen tre minuter före paus, när förre TFF:aren Andersson lyfte in en bra boll i Östers straffområde där Ekström nickade från nära håll men Victor Stulic stod för en jätteräddning och sedan hade lite flyt när Dahlström i öppet läge nickade i ribban på returen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus hade gästerna mer av spelet och skapade också första farligheten i 50e minuten med en lyftning på Hallenius som smart stack genom backlinjen men hamnade ur vinkel och drog avslutet någon meter bakom stolpen och högt över.

Fyra minuter senare var det dags för en ny handssituation när Varmanens skott ganska tydligt styrdes på Carströms arm utan åtgärd, men var nära att bli farligt ändå när bollen studsade fram till Keene framför mål, som fick en touch på den men inte tillräckligt för att lura en Blazevic i högform.

I 63e minuten kom så Sundsvalls omdiskuterade ledningsmål, när Olsson lyfte in en frispark från vänster och Engblom - ur betydligt mer offside än vad Mortensen blivit avvinkad för på en liknande frispark i första halvlek - kunde nå högst och nickstyra bollen förbi Stulic in i mål.

Öster ökade tempot i jakt på en kvittering och hittade in med betydligt fler inlägg, men utan att riktigt hota förrän ett par inhoppare utmanade. I 81 minuten snappade Teo Brenner Toris åt sig bollen och tog ett rappt avslut som styrde på ett ebn i en båge över Blazevic men tyvärr också över ribban.

Två minuten före full tid slog inhoppade Billy Nordström en låg  boll in framför mål där som anfallare inhoppade Filip Örnblom fläkte sig och nådde först men inte kunde hålla styrningen på mål.

Brenner Toris bjöd på en snygg insats när han minuten senare snodde bollen nära högra hörnflaggande, tog sig inåt balanserandes på kortlinjen och slog en låg boll inåt som definitivt såg ut att styras på Myrestams arm men Öster fick bara hörna  med sig.

Som så ofta händer när ett lag jagar så öppnade man sig bakåt och en minut in på stopptiden tappae Öster boll vid mittlinjem., hjälpta av en interference av  Carström, och norrläningarnas succéinhoppare Johan Bengtsson kunde spriga sig fri och stänga matchen med sitt tredje mål för säsongen.

Mer om matchen:

minBoll: Omdiskuterat mål fällde avgörandet: ”Elva motståndare och tre domare emot oss”