Superettan här kommer Öster

Kalle "Straffkungen" Lindblad satte matchens enda mål på straff i första halvlek, och nu är Öster klara för Superettan 2017!

ÖSTERS IF - KSF PRESPA BIRLIK 1-0 (1-0)
1-0 45+5 Lindblad (strf)

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Drott - Shaze
Donkor - Velic - Östlind
Strömberg

35' Stahre (Nurkic)
61' Pavic (Östlind)
83' Berglund (Donkor)
Mer statistik på förbundets matchsida.

Höjdpunkter från Osterplay.se / Öppna Kanalen Växjö:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde den viktiga hemmamatchen mot Prespa bra och lyckades, trots den så kritiserade gräsmattan, spela ett snabbt kortpassningsspel. I fjärde minuten rundade Richard Donkor sin försvarare och serverade en låg boll in mot målområdeslinjen, där Robin Strömberg kom stormande men en mittback lyckades bromsa anfallaren tillräckligt mycket för att han inte skulle nå bollen.

Två minuter senare fick Öster ett jätteläge när en frispark studsade fram till en fri Karl-Johan Lindblad som klippte till hårt men en bra bit över mål.

I elfte minuten var det ännu närmre ett ledningsmål. Prespamålvakten missade ett inlägg i duell med Velic, och Robin Strömberg kämpade till sig andrabollen, fick avslutsläge men rullade tyvärr bollen i vänstra stolpen. Åtta minuter senare ville de flesta på arenan ha straff, när Robin Östlind fick en ful spark på hälsenan precis när han skulle skjuta, men domare Klitte valde att låta spelet gå.

Robin Strömberg slet hårt på topp och i 29e minuten var det nära att ge utdelning. Donkor sprang runt sin motståndare och la ett perfekt inlägg, som Strömberg mötte med pannan och nickstyrde över målvakten mot bortre krysset men precis ovanför ribban.

Strax därefter fick Elmin Nurkic tyvärr lämna plan efter en misstänkt hjärnskakning, och ersattes av Tom Stahre.

Öster hann med två hyfsade chanser innan det skulle hetta till på allvar - en nick strax till vänster om mål och ett bra läge som Strömberg sprang sig till längs vänsterkanten men rullade avslutet halvmetern utanför högra stolpen. När de tre tilläggsminuterna så närmade sig sitt slut fick öster en hörna, som nickskarvades av Donkor mot bortre delen av målområdet, där Lindblad fanns och nickade hårt i ribban. Returen nickade Stahre - också i ribban innan en Prespaspelare av outgrundlig anledning slängde upp handen och slog undan bollen.

Domaren pekade omedelbart på straffpunkten och ingen tvekade om vem som skulle slå den. Kalle Lindblad la upp bollen på straffpunkten och klippte in den hårt i höger burgavel.

ANDRA HALVLEK

Efter paus såg stundens allvar ut att ha greppat taget om de rödblå, och gästerna fick ha väldigt mycket boll. I 54 minuten kunde det ha straffat sig, när Egbedi gjorde ett bra jobb i Östers straffområde innan han passade bakåt mot Sadat Karim som kom i bra läge, men missade bollen (alternativt sparkade i marken) och istället för ett skott åstadkom en spektakulär praktvurpa.

När Prespa jagade öppnades luckor bakåt och i 57e minuten såg det lovande ut. Östlind lyfte en fin lång boll över mot Donkor, som var mycket nära att hinna på bollen men målvakten kunde precis tokrensa ut den till hörna.

Därefter dröjde det till nio minuter innan full tid innan det kom någon direkt farlighet. Då gick inbytte Mattias Pavic inåt från vänsterkanten och klippte till stenhårt, men tyvärr i stolpens utsida.

Stopptiden blev en riktig pärs och tycktes aldrig ta slut, och när Prespa i 94e minuten fick hörna hade storpubliken nerverna utanpå. När Klitte sedan blåste av matchen visste glädjen inga gränser.

Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

//oster.bilderna.it/#!album-1366