Tappad kvalplats i ösregnet

Ett bedrövligt väder var tyvärr inte den sämsta nyheten undre sööndagen. Förlusten mot Höllviken gjorde att Öster tappade andraplatsen i Söderettan till Oddevold, och under måndagen kan även Örgryte passera i toppjakten.

ÖSTERS IF - FC HÖLLVIKEN 0-1 (0-1)
0-1 38' Catenacci

Publik: 1322

Öster startade med:
Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - E Andersson
J Andersson - Drott
Henningsson - Velic - Hafizovic
Söderberg

Byten
64' Rajalakso (Hafizovic)
68' Strömberg (J Andersson)

Statistik finns på förbundets matchsida. Kort referat finns nedanför videoklippen.

På artikelbilden ser vi Östers kanske bästa chans när bollen efter en duell mellan Strömberg och gästernas målvakt studsar retfullt precis utanför stolpen.
Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen (video: Hans Anderzon):

Matchens enda mål (video: Andreas Nilsson):

Första halvlek

Höllviken kom till Växjö med självförtroende i ryggen och inledde matchen därefter. Redan halvminuten in i matchen hade man jobbat fram en frispark som ledde fram till en hörna, men försöket att nå Freddy Borg misslyckades och Öster kunde rensa undan bollen.

Fem minuter in i matchen var det så dags för Östers första möjlighet när Söderberg stal bollen och trasslade sig genom snyggt för att sedan spela ut bollen till Hafizovic vars avslut tyvärr stack högt över mål.

Två minuter senare presenterade inlånade målvakten Malkolm Nilsson sig ordentligt. Först gjorde han bort anfallaren som försökte stressa hon och sedan slog han en perfekt lång boll upp på Freddy Söderberg som slank genom försvaret men dessvärre avslutade en bit över mål.

Därefter föll spelet ordentligt i nivå i takt med att regnet tilltog. Båda lagen stod för lite halvchanser men det var svårt att åstadkomma något skönspel på den hala gräsmattan. Elva minuter före paus kunde det dock blivit farligt när gästernas Erik Pärsson sånär kunde ta sig genom i en omställning men revs ner och gästerna fick helt korrekt frispark. Många oroade sig nog när Freddy Borg ställde upp som för att ta den, men istället skickade Jonathan Asp bollen högt över mål.

Fyra minuter senare skulle skåningarna ändå näta. I efterdyningarna efter en hörna kom ett lågt inlägg från vänsterkanten där Viktor Catenacci smög in påpassligt mellan Österförsvararna och språngnickade in ledningsmålet.

Efter målet fick Östers anfallsspel lite ny fart, och bara minuten senare stod Henningsson för ett jättejobb när han slet sig runt på sin högerkant, men inlägget hamnade för nära Eskilsson i Höllvikenmålet som utan problem kunde plocka ner bollen.

Minuten före paus hettade det till ordentligt när Denis Velic kom till bra avslut från höger som Eskilsson gjorde en jätteräddning på, och på returen skickade Henningsson bollen precis utanför högra stolpen.

Andra Halvlek

Efter en trevande inledning på andra halvlek skulle det bli rejält farligt tio minuter efter paus. Pärsson jobbade sig genom och fick tillbaka bollen i bra läge från höger men Malkolm Nilsson gjorde en riktigt bra räddning på avslutet från nära håll.

Tio minuter senare kunde Höllviken mycket väl fått en straff när ett inlägg såg ut att ta på en försvarande Österhand, men domaren såg inte skäl att blåsa. Någon minut därefter visade Öster upp lite mer konstruktivt spel. Henningsson jobbade sig runt och lyfte in bollen på nyss inbytte Rajalakso som nickade ner den framför Velic, som tyvärr inte kunde få kontroll på bollen innan en försvarare lyckades rensa. Därefter fortsatte Öster jobba sig runt längs kanterna men när bollen väl tog sig inåt i banan fastnade varje avslut redan på försvararnas fötter.

Med dryga kvarten kvar var det så hemmalagets tur att ropa efter straff, när en boll lyftes fram mot Velic som såg ut att bli nedriven i straffområdet, men även denna gång lät domare Wolf spelet fortsätta.

Sex minuter före full tid kom så Östers bästa chans. Strömberg gick upp i en luftduell mot gästernas målvakt, som fick ont och gick omkull. Domaren såg inget oschysst och lät spelet fortsätta, men bollen studsade precis utanför stolpen till en resultatlös hörna. Fem minuter senare nådde Henningsson in med ett inlägg till Strömberg, som tyvärr inte fick någon större kraft i nicken när han skulle avsluta.

Matchens sista egentliga möjlighet kom i sista ordinarie minuten, då ett inlägg från vänster fick bra riktning, men Strömberg och Henningsson kolliderade i luften i sin iver att nå bollen - en smäll som lämnade gästernas Sebastian Sköld liggande kvar på marken.

Följ Östers IF i sociala medier: