Tidigt toppmöte i Malmö

Med en meriterande seger mot BK Häcken i ryggen tar sig Öster an ytterligare ett topptippat lag, nämligen Malmö FF. Båda lagen har öppnat Allsvenskan på ett mycket bra sätt och ligger alltjämt i toppen av tabellen – Malmö tvåa och Öster trea inför morgondagens möte.

Senast Malmö och Öster möttes var i den första omgången av grupp i Svenska Cupen. Matchen spelades på Malmö Stadion och slutade rättvist 1-1. Nu är det helt nya förutsättningar i det allsvenska mötet och matchen kommer äga rum på den ordinarie spelplatsen, Swedbank Stadion.

Östers tränare Andreas Thomsson har givit sin syn på mötet:

Hur skiljer sig morgondagens match från den i Svenska Cupen?
–Båda lagen är bättre nu, såväl kvickare som starkare än vad man var i början av mars. Det är helt enkelt två bättre lag nu.

Hur går dina tankar inför matchen?
–Det är jätteinspirerande att få åka ned efter en inledning med bra resultat och bra prestationer, vi kan nog överraska lite.

Berätta lite om den starka säsongsinledningen
–Vi har varit stabila och starka, det är en bra stämning i truppen.

Hur är läget i truppen?
–Pablo (Pinones Arce) har lite känningar och kommer stå över, vidare ska Wihlborg opereras och inte heller han är tillgänglig. Pablo ersätts av Andreas Birgersson i 18-mannatruppen som åker ned till Malmö.

Truppen
Målvakter: 12. Alexander Nadj, 31. Robertino Kljajic
Backar: 3. Månz Karlsson, 4. Patrik Bojent, 5. Stefan Karlsson, 6. Mario Vasilj, 21. Elmin Nurkic och 33. Juan Robledo
Mittfältare: 9. Kenny Pavey, 14. Alexander Henningsson, 16. Vlado Zlojutro, 17. Marcus Bergholtz, 18. Johan Persson, , 22. Josef Elvby och 28. Darijan Bojanic