Totalt tapp i Borlänge

Öster fick en mardrömsstart i Borlänge med ett tidigt mål mot sig och ett byte redan efter 20 minuter, men spelade upp sig och var klart bäst första tio minuterna efter paus. Sedan kom raset med två insläppta mål på tre minuter och ytterligare två snabbt därpå.

IK BRAGE - ÖSTERS IF 5-1  (1-1)

1-0 5'  Kouakou
1-1 39' Lundgren
2-1 58' Andersen
3-1 61' Zetterström
4-1 68' Liljestrand
5-1 73' Morsay

Öster startade matchen enligt följande:
Andersson
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Vall
Örnblom - Drott
Johansson - Kapcevic - Helg
Johannesson

21' Pavic (Kapcevic)
72' Johansson (Ljungberg)
79' Andreasson (Helg)
Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Efter en oorganiserad inledning från båda håll åkte Öster - som annars hade tre raka segrar på Domnarvsvallen i bagaget - på en tuff smäll när islänningen Antonsson fick fram foten och kunde peta fram bollen till en helt fri Kouakou, som inte gjorde något misstag utan gav hemmalaget ledningen.

Därefter lade sig Brage rätt i positionerna och lät Öster spela runt bollen utan att ta sig många meter in på offensiv planhalva. I 18e minuten hände det dock saker åt båda håll. Först jobbade Öster farm en hörna som nickades ner framför mål där Calle Johansson dök upp men fick se sitt skott täckas. Minuten senare stack Brage upp och Morsay drog ett lurigt skott mot högra burgaveln som Tobias Andersson tvingades styra till hörna.

Strax därefter tvingades Dragan Kapcevic stiga av, och bytte mot Mattias Pavic. Pavic tog därmed över Calle Johanssons roll på kanten medan Calle klev in i mitten.

Öster jobbade sig in mer och mer i matchen och med knappa halvtimmen spelad var det nära att ge utdelning. I 29e minuten bröt Öster ett uppspel och ställde om snabbt genom Simon Helg, vars inlägg tyvärr blev lite för högt för Johannesson och lite för brant för Pavic. Man bet sig ändå kvar runt straffområdet och halvminuten senare var det nära när Pavic lyfte in en boll mot Johannesson, som bara var en rejäl knuff i ryggen från att nå bollen med pannan.

Sex minuter före paus fick Helg tillbaka bollen efter n hörna och prickade in ett nytt inlägg mot pannan på Fredrik Lundgren som via ribban nickade in sitt andra mål på lika många matcher.

Öster hann med ytterligare ett bra läge i 43e minuten när Calle Johansson spelade fram Johannesson men Brages målvakt stod för en bra utrusning och kunde avvärja friläget genom att rensa upp bollen på läktaren.

ANDRA HALVLEK

Öster tog med sig det positiva från slutet av första halvlek och tog kommandot direkt efter paus. Det hade bara gått 40 sekunder när Johansson lyfte in en fin boll mot en fri David Johannesson men än en gång kom en kraftig knuff i Älgens rygg mellan och nicken stack strax utanför vänstra stolpen.

Öster fortsatte bita sig kvar men kom inte mycket närmre än en hård bredsida från Örnblom (som målvakten hade bra koll på) strax ovanför ribban de kommande minuterna. Istället kunde Brage sticka upp och få ett läge där Lundin gick omkull enkelt men inte fick någon straff med sig.

Knappa tio minuter in i halvleken satte Öster press igen. Efter en dubbelhörna tog Johannes Vall bollen, gick runt och skickade iväg ett stenhårt avslut mot bortre krysset som målvakten fick jobba för att styra utanför stolpen.

Minuten senare slog Pavic en lång hörna som nickades ner framför mål och blev farlig men rensades ut till höger, där Stefan Karlsson efter ett snyggt instick från Lundberg försökte sig på en lurig lyftning över målvakten som tyvärr hade några centimeter för långa fingrar och kunde peta bollen över ribban.

Sedan rasade allt. I 58e minuten tog sig Morsay runt fint till höger och rullade in bollen till Kouakou, som nog var säker på att han satt sitt andra mål för dagen men fick se Tobbe göra en fantastisk enhandsräddning. Tyvärr dök dansken Andersen upp på returen och kunde, trots att Tobbe sånär hann fram, rulla in ledningsmålet.

Målet gav hemmalaget en helt ny optimism och mindre än två minuter efter avspark small det till igen. Det blev stökigt i Östers straffområde efter en frispark och när Andersen lyfte in bollen från högerkanten kunde Zetterström placera in trean med skallen.

Brage var nu uppe i varv och dominerade matchen. I 68e minuten slog Andersen en hörna som såg alldeles för lång ut, men möttes av Hindrikes som nickade tillbaka bollen in framför mål där näste mittback Liljestrand dök upp och nickade in matchens tredje mittbacksmål.

Alla utom vi rödblå kunde nu njuta av hur Brage spelade ut och frågan var mest var detta skulle sluta. I 73e minuten stack Lundin på vänsterkanten och spelade in bollen till Hellberg som iskallt touchade bollen vidare till Morsay som kunde placera in femettan.

Den sista dryga kvarten slog hemmalaget av lite på tempot men hade ändå kontroll på spelet, och i sista minuten var inhoppade Ekblad en ribbträff från att göra sitt första mål i moderföreningen Brage sedan återkomsten i somras efter elva år i Dalkurd.

Se höjdpunkter på TV4 Play: